Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Fremtidig hastighed på Odderbanen: 80 km/t (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/9 2014, 07:00 (3518 dage siden)

Ifølge DJK's blad "Jernbanen", august 2014, nr. 4, side 21 skal der anskaffes to forskellige slags togsæt til Aarhus Letbane: Én type som hovedsagligt skal køre på strækningen Aarhus-Grenaa og som har en tophastighed på 100 km/t og én type, som hovedsagligt skal anvendes på de nye letbanestrækninger inde i Aarhus "og på Odderbanen".

Jeg ved ikke, hvad den maksimale strækningshastighed i dag er på Odderbanen; men en fremtidig (ud i al evighed?) maksimal hastighed på 80 km/t lyder ikke af ret meget og afskærer vel muligheden for i fremtiden at etablere køreplaner med kort rejsetid?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

Fremtidig hastighed på Odderbanen: 80 km/t

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/9 2014, 09:04 (3518 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg ved ikke, hvad den maksimale strækningshastighed i dag er på Odderbanen; men en fremtidig (ud i al evighed?) maksimal hastighed på 80 km/t lyder ikke af ret meget og afskærer vel muligheden for i fremtiden at etablere køreplaner med kort rejsetid?

En venlig læser har oplyst mig om, at strækningshastigheden på Odderbanen p.t. er 75 km/t med få faste hastighedsnedsættelser ved visse overkørsler m.m. Det blev for nogle år siden undersøgt, hvad en opgradering til 100 km/t ville betyde, og det ville give en tidsgevinst på 2-3 minutter.

Min konklusion: Tja.....hvis sporet aldrig bliver opgraderet til mere end de 75 km/t er der jo ingen grund til at købe materiel, der kan køre hurtigere end de 80 km/t. På den anden side kan man ved at anskaffe materiel til 80 km/t være sikker på, at ønsket om at opgradere sporet bliver i skuffen. Jeg ved ikke, hvad merprisen for det hurtige materiel (100 km/t er); men det skal naturligvis holdes op mod tidsgevinsten på de 2-3 minutter. Hvis Odderbanen har 1 mio. passagerer pr år og den gennemsnitlige tidsgevinst sættes til 1½ minut og "timelønnen" sættes til 100 kr pr. sparet time, vil afkastet pr. år blive 2,5 mio kr pr år og det vil ved en rente på 3% over 30 år kunne forrente en investering på 83 mio kr. (125 mio. kr. ved en rente på 2%). Jeg ved ikke, om det rækker til indkøb af dyrere materiel og opgradering af strækningen?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Fremtidig hastighed på Odderbanen: 80 km/t

af Lars Kongshøj, 12/9 2014, 01:01 (3518 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der er vist ingen fidus i at spekulere i at ændre hastigheden. Ville kræve nedlæggelse af standsningssteder og/eller udvidelse til to spor.

Fremtidig hastighed på Odderbanen: 80 km/t

af Torben Villumsen, Odder, 12/9 2014, 16:54 (3517 dage siden) @ Lars Kongshøj

Midttrafik er allerede inde i overvejelser om nedlægning af nogle standsningssteder, for at kunne holde den kommende køreplan.

Fremtidig hastighed på Odderbanen: 80 km/t

af Lars Møller Jensen @, Röbäck Sverige, 11/9 2014, 13:50 (3518 dage siden) @ Winther

Hej,
hvis man nu skal anskaffe 2 forskellige slags materiel til Odder hhv Grenå delen af banen så går hele ideen med samkøringen jo fløjten, den var ellers så opreklameret.
Er det letbanen der nu blander sig i legen?
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Fremtidig hastighed på Odderbanen: 80 km/t

af Torben Villumsen, Odder, 11/9 2014, 16:15 (3518 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Iflg. letbanen.dk, skal der benyttes 2 forskellige togtyper:
1. type - max 80 km/t Odder - Lystrup
2. type - max 100 km/t Aarhus - Grenå

Fremtidig hastighed på Odderbanen: 80 km/t

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck Sverige, 11/9 2014, 17:38 (3518 dage siden) @ Torben Villumsen

Hej, tak for oplysningen,
så giver det mening med galskaben.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Fremtidig hastighed på Odderbanen: 80 km/t

af Karl Høst, 12/9 2014, 12:32 (3517 dage siden) @ Torben Villumsen

Letbanens frekvens og kørsel ses på nedenstående skitse (fra www.letbanen.dk)
Til venstre linjeføringen gennem byen med materiel max 80 km/t og til højre banen til Grenaa via Risskov med 100 km/t materiellet.

[image]

Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak