Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- FørerløseSt
Gå ned Sider:[1] 2 3 4
FørerløseSt
Af Bent Jensen. 22/06-23, 08:27.
Hej i Forum,
Nu er der igen bøvl med nyt signalsystem, så tænker jeg på om det ikke er lidt vovet at ville have indføre førerløse Stog hovedstadsområdet.

Hvor mange gange kan DSB holde til at der ikke kører Stog i området

Jeg tror ikke at det kommer uden problemer.
Med venlig hilsen Bent Jensen

FørerløseSt
Af Emil.Joergensen. 22/06-23, 10:12.
Seneste redigering: 22/06-23, 10:14 af Emil.Joergensen
Citat fra: Bent Jensen Dato 22/06-23, 08:27Hej i Forum,
Nu er der igen bøvl med nyt signalsystem, så tænker jeg på om det ikke er lidt vovet at ville have indføre førerløse Stog hovedstadsområdet.

Hvor mange gange kan DSB holde til at der ikke kører Stog i området

Jeg tror ikke at det kommer uden problemer.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Kære Bent Jensen

Der er ikke fejl på det nye CBTC signalsystem på S-banen i dag. Der er driftproblemer pga. "fejl på køreledning" på Ballerup St.
Der er dog fejl på Alstoms fjernbane (ERTMS) signalsystem i dag, som har givet en del konsekvenser for den sjællandske trafik.

Med venlig hilsen
Emil Jørgensen

FørerløseSt
Af metrohenrik, Ringsted. 22/06-23, 10:29.
Metroens M3 og M4 er førerløs på CBCT.
Det kører da fint...

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

FørerløseSt
Af Bent Jensen. 22/06-23, 11:26.
Jeg ved godt at Sbamen kører.på et andet system, men er bange for at industrien lover DSB mere, end de kan holde. Bange for man stirrer sig blind på personanesparelse, lad andre lande prøve først.
Med venlig hilsen Bent Jensen

FørerløseSt
Af tgsen. 22/06-23, 11:38.
Citat fra: Bent Jensen Dato 22/06-23, 11:26Jeg ved godt at Sbamen kører.på et andet system, men er bange for at industrien lover DSB mere, end de kan holde. Bange for man stirrer sig blind på personanesparelse, lad andre lande prøve først.
Med venlig hilsen Bent Jensen
DSB er bange for svensk indtrængen på Kystbanen, hvis onde mennesker skulle bygge en Helsingør - Helsingborg tunnel, til den ende skal Kystbanen ombygges til inkompatibel S-bane. Det lyder ikke indlysende for politikere, derfor får de et luftigt personalesparende projekt så pillen glider ned.

Gætter jeg på.   

FørerløseSt
Af thomastog. 22/06-23, 11:39.
Citat fra: Bent Jensen Dato 22/06-23, 11:26Jeg ved godt at Sbamen kører.på et andet system, men er bange for at industrien lover DSB mere, end de kan holde. Bange for man stirrer sig blind på personanesparelse, lad andre lande prøve først.

Enig. S-banen er med "for lange" stræk, som ikke er tilstrækkeligt indhegnede, og ikke let/billigt kan sikres på samme måde, som metroen er.

Metroen kan ikke sammenlignes, da der kort imellem stationer, og enten under jorden eller højt, og hele strækningen er let/hurtig tilgængelig, hvis der kræves "hands on" i eller udenfor toget.

FørerløseSt
Af thomastog. 22/06-23, 11:40.
Citat fra: metrohenrik Dato 22/06-23, 10:29Metroens M3 og M4 er førerløs på CBCT.
Det kører da fint...

At begge dele er "CBTC" gør det på ingen måde identiskt. Eller vil du påstå, at man kan køre en metro-vogn ud på S-banen, hvis man kunne forsyne den med kørestrøm, og den så blot kører ?

FørerløseSt
Af Svend. 22/06-23, 11:42.
Citat fra: Emil.Joergensen Dato 22/06-23, 10:12
Citat fra: Bent Jensen Dato 22/06-23, 08:27Hej i Forum,
Nu er der igen bøvl med nyt signalsystem, så tænker jeg på om det ikke er lidt vovet at ville have indføre førerløse Stog hovedstadsområdet.

Hvor mange gange kan DSB holde til at der ikke kører Stog i området

Jeg tror ikke at det kommer uden problemer.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Kære Bent Jensen

Der er ikke fejl på det nye CBTC signalsystem på S-banen i dag. Der er driftproblemer pga. "fejl på køreledning" på Ballerup St.
Der er dog fejl på Alstoms fjernbane (ERTMS) signalsystem i dag, som har givet en del konsekvenser for den sjællandske trafik.

Med venlig hilsen
Emil Jørgensen

Fejl på en strømaftager på et S-tog som har medført beskadigelse på køreledningsanlægget

FørerløseSt
Af andersj, Aalborg. 22/06-23, 11:54.
Citat fra: tgsen Dato 22/06-23, 11:38
Citat fra: Bent Jensen Dato 22/06-23, 11:26Jeg ved godt at Sbamen kører.på et andet system, men er bange for at industrien lover DSB mere, end de kan holde. Bange for man stirrer sig blind på personanesparelse, lad andre lande prøve først.
Med venlig hilsen Bent Jensen
DSB er bange for svensk indtrængen på Kystbanen, hvis onde mennesker skulle bygge en Helsingør - Helsingborg tunnel, til den ende skal Kystbanen ombygges til inkompatibel S-bane. Det lyder ikke indlysende for politikere, derfor får de et luftigt personalesparende projekt så pillen glider ned.

Gætter jeg på.   


De førerløse S-tog blev besluttet af VLAK regeringen, DF og RV i 2017 og en del af aftalen var at S-togene skulle fratages DSB (og Banedanmark) og udbydes. S regeringen besluttede så at droppe delen med udbud.
Så den konspirationsteori omkring Kystbanen holder ikke og hvis det går galt så kan vi takke Ole Bil Olesen.

Link til aftalen "Fremtidens togtrafik i Hovedstadsområdet": https://www.regeringen.dk/nyheder/2017/ny-aftale-om-udbud-af-togtrafik-i-hovedstadsomraadet/

Anders

FørerløseSt
Af tgsen. 22/06-23, 17:19.
Citat fra: andersj Dato 22/06-23, 11:54
Citat fra: tgsen Dato 22/06-23, 11:38
Citat fra: Bent Jensen Dato 22/06-23, 11:26Jeg ved godt at Sbamen kører.på et andet system, men er bange for at industrien lover DSB mere, end de kan holde. Bange for man stirrer sig blind på personanesparelse, lad andre lande prøve først.
Med venlig hilsen Bent Jensen
DSB er bange for svensk indtrængen på Kystbanen, hvis onde mennesker skulle bygge en Helsingør - Helsingborg tunnel, til den ende skal Kystbanen ombygges til inkompatibel S-bane. Det lyder ikke indlysende for politikere, derfor får de et luftigt personalesparende projekt så pillen glider ned.

Gætter jeg på. 


De førerløse S-tog blev besluttet af VLAK regeringen, DF og RV i 2017 og en del af aftalen var at S-togene skulle fratages DSB (og Banedanmark) og udbydes. S regeringen besluttede så at droppe delen med udbud.
Så den konspirationsteori omkring Kystbanen holder ikke og hvis det går galt så kan vi takke Ole Bil Olesen.

Link til aftalen "Fremtidens togtrafik i Hovedstadsområdet": https://www.regeringen.dk/nyheder/2017/ny-aftale-om-udbud-af-togtrafik-i-hovedstadsomraadet/

Førerløs-ificering og udbud af S-tog giver ikke mening sammen. Et førerløst S-togsystem vil være et unikat, en engangsforeteelse, derfor dyrere at drive. Det modsiger den uudtalte forudsætning i din 'debunkning' at planen skulle være udtænkt som en helhed, rettere end som noget der er udspekuleret i embedværkets dyb plus et borgerligt stempel i form af en udlicitering, som jeg mistænkeligt mistænker er tilfældet. S's afskaffelse af sidstnævnte og bevarelse af førstnævnte tyder også på at førerløs-ificeringen var et administrativt, ikke et projekt.

FørerløseSt
Af tgsen. 22/06-23, 22:05.
Rettelse:

Førerløs-ificering og udbud af S-tog giver ikke mening sammen. Et førerløst S-togsystem vil være et unikat, en engangsforeteelse, derfor dyrere at drive. Det modsiger den uudtalte forudsætning i din 'debunkning' at planen skulle være udtænkt som en helhed, rettere end som noget der er udspekuleret i embedværkets dyb plus et borgerligt stempel i form af en udlicitering, som jeg mistænkeligt mistænker er tilfældet. S's afskaffelse af sidstnævnte og bevarelse af førstnævnte tyder også på at førerløs-ificeringen var et administrativt, ikke et politisk projekt.


FørerløseSt
Af banemanden. 24/06-23, 09:47.
Citat fra: Bent Jensen Dato 22/06-23, 11:26Jeg ved godt at Sbamen kører.på et andet system, men er bange for at industrien lover DSB mere, end de kan holde. Bange for man stirrer sig blind på personanesparelse, lad andre lande prøve først.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Det handler ikke om at spare på personalet. Der skal stadig bruges mange folk for at holde s-togene i gang, selvom deres primære opgave ikke bliver fysisk at køre dem.
Det handler om stabil, systemdrevet togtrafik med en højere frekvens og jo flere mennesker der skal styre det, jo flere ting kan gå galt og påvirke trafikken.

Det er en generel misforståelse, at udvikling af teknologi handler om at spare på personalet. Det handler om at få et endnu bedre produkt - og med 5 minutters drift på flere dele af s-banens fingre må man sige, det bliver noget af et løft. Det synes jeg lidt man glemmer, når man skal perspektivere debatten her

FørerløseSt
Af bjarkemm. 24/06-23, 13:23.
Og så handler det vel om at få langt hurtigere genopretning af driften efter uregelmæssigheder. I det nuværende system sinkes det ofte af de mange men helt naturlige krav der er til arbejdstid, pauser osv for lokoførerne.

FørerløseSt
Af Mads. 24/06-23, 14:48.
Citat fra: banemanden Dato 24/06-23, 09:47
Citat fra: Bent Jensen Dato 22/06-23, 11:26Jeg ved godt at Sbamen kører.på et andet system, men er bange for at industrien lover DSB mere, end de kan holde. Bange for man stirrer sig blind på personanesparelse, lad andre lande prøve først.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Det handler ikke om at spare på personalet. Der skal stadig bruges mange folk for at holde s-togene i gang, selvom deres primære opgave ikke bliver fysisk at køre dem.
Det handler om stabil, systemdrevet togtrafik med en højere frekvens og jo flere mennesker der skal styre det, jo flere ting kan gå galt og påvirke trafikken.

Det er en generel misforståelse, at udvikling af teknologi handler om at spare på personalet. Det handler om at få et endnu bedre produkt - og med 5 minutters drift på flere dele af s-banens fingre må man sige, det bliver noget af et løft. Det synes jeg lidt man glemmer, når man skal perspektivere debatten her

Ved førerløse tog, er der heller ingen lokofører (eller tilsvarende), der bliver førstehåndsvidne ved personpåkørsel.

FørerløseSt
Af RasmusD. 24/06-23, 14:52.
Citat fra: banemanden Dato 24/06-23, 09:47Det handler ikke om at spare på personalet. Der skal stadig bruges mange folk for at holde s-togene i gang, selvom deres primære opgave ikke bliver fysisk at køre dem.
Det handler om stabil, systemdrevet togtrafik med en højere frekvens og jo flere mennesker der skal styre det, jo flere ting kan gå galt og påvirke trafikken.

Det er en generel misforståelse, at udvikling af teknologi handler om at spare på personalet. Det handler om at få et endnu bedre produkt - og med 5 minutters drift på flere dele af s-banens fingre må man sige, det bliver noget af et løft. Det synes jeg lidt man glemmer, når man skal perspektivere debatten her

Det handler også om at spare på personale. Da daværende regering og forligspartier præsenterede planen, var et af argumenterne at man ville kunne køre S-tog om natten hele ugen, fordi man ikke skulle betale for en dyr lokomotivfører.

Gå op Sider:[1] 2 3 4
De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak