Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Busterminal ved Dybbølsbro udskudt (link)
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4
Citat fra: mikkelwf Dato 31/07-23, 16:55
Citat fra: 1993matias Dato 31/07-23, 16:42Det er egentlig et underligt argument med at Dybbølsbro-placeringen er bedre end Ny Ellebjerg (København Syd). Et af argumenterne var bedre forbindelser til centrum - og gåafstand til centrum. Men hvor mange turister vil lige gå en halv time med rullekuffert til deres hotel?

Ny Ellebjerg har/får meget bedre forbindelser, for skal man videre fra busterminalen tager man nok toget alligevel. Her præsterer Ny Ellebjerg faktisk forbindelser til både S-tog og fjerntog. Ny Ellebjerg har også bedre plads til en større terminal. Mon ikke den ved Dybbølsbro hurtigt sander til i weekendtrafikken takket være den manglende fremtidsplanlægning som er typisk for dansk transportpolitik?

Hvis man kigger på andre byer i Europa, så ligger busterminalerne heller ikke altid nær centrum: I Berlin ligger den ved messecentret (svarende til at placere busterminalen i Kbh i Bella Center), i Paris ligger den ved et motorvejskryds. Mange andre steder er det blot nogle få holdepladser i en del af en større busterminal omkring stationen/banegården - svarende til en bus"terminal" ved det tidligere stoppested for linje 737/866 på Bernstorffsgade.

Alt i alt synes jeg faktisk det er endnu et symbol på uambitiøs og utilstrækkelig transportpolitik i Danmark. Desværre er det for sent at gøre noget ved det nu.

Hvor er det lige konkret du ville lægge terminalen ved Ny Ellebjerg?

Ny Ellebjerg er ikke direkte forbundet til nogen store trafikårer og der er bebygget hele vejen rundt om...

Det nye concourse får forbindelse til den plads hvor den nuværende metrobyggeplads "Strømmen" ligger ud til O2. Jeg tænker det er den, der omtales.

Citat fra: 1993matias Dato 31/07-23, 16:42Det er egentlig et underligt argument med at Dybbølsbro-placeringen er bedre end Ny Ellebjerg (København Syd). Et af argumenterne var bedre forbindelser til centrum - og gåafstand til centrum. Men hvor mange turister vil lige gå en halv time med rullekuffert til deres hotel?

Placeringen er da perfekt mit i "hotelbyen" med få hundrede meter til stort set samtlige lavprishoteller og hostels i København samt gåafstand til indre by. 

Dertil er der massere af faciliteter til at slå ventetid ihjel med og man udnytter et areal som man ellers ikke rigtig kunne bruge til noget. 

Anders

Citat fra: Trainee Dato 31/07-23, 17:52Det nye concourse får forbindelse til den plads hvor den nuværende metrobyggeplads "Strømmen" ligger ud til O2. Jeg tænker det er den, der omtales.

Sandsynligvis. Et andet faktum vi nok bør overveje er om alle operatører faktisk vil benytte terminalen. Vi ved allerede at Kombardo Expressen, et af landets største intercitybus selskaber allerede er utilfredse med prisen for at bruge terminalen og vil undgå den så vidt muligt. Vi ser det også allerede i Aarhus hvor de har deres eget stoppested ved musikhuset, mens Flixbus og Fleet bruger rutebilstationen.

Det kan sagtens være at vi ser det samme i København og jeg har en fornemmelse på hvor Kombardo muligvis overvejer at standse i stedet for. Ved Sjælør station der ligger lige op af en af de store indfaldsveje er der allerede busholdepladser på stationens plads. De bruges hovedsageligt af charterbusser, men hvis du spørger mig er det nok meget sandsynligt at Kombardo flytter deres betjening af København til Sjælør station når brugen af Ingerslevgade bandlyses.


Citat fra: Danskjävlar Dato 31/07-23, 18:37
Citat fra: Trainee Dato 31/07-23, 17:52Det nye concourse får forbindelse til den plads hvor den nuværende metrobyggeplads "Strømmen" ligger ud til O2. Jeg tænker det er den, der omtales.

Sandsynligvis. Et andet faktum vi nok bør overveje er om alle operatører faktisk vil benytte terminalen. Vi ved allerede at Kombardo Expressen, et af landets største intercitybus selskaber allerede er utilfredse med prisen for at bruge terminalen og vil undgå den så vidt muligt. Vi ser det også allerede i Aarhus hvor de har deres eget stoppested ved musikhuset, mens Flixbus og Fleet bruger rutebilstationen.

Det kan sagtens være at vi ser det samme i København og jeg har en fornemmelse på hvor Kombardo muligvis overvejer at standse i stedet for. Ved Sjælør station der ligger lige op af en af de store indfaldsveje er der allerede busholdepladser på stationens plads. De bruges hovedsageligt af charterbusser, men hvis du spørger mig er det nok meget sandsynligt at Kombardo flytter deres betjening af København til Sjælør station når brugen af Ingerslevgade bandlyses.



Det kan næppe blive værre end Ingerslevsgade. Jeg håber man lukker stoppestederne dér.

Citat fra: 1993matias Dato 31/07-23, 17:46Der er en kæmpe byggeplads der, hvor metrobyggeriet er i gang. Lige klods op ad Ny Ellebjerg station. Så nej, der er ikke bebygget hele vejen rundt om :)
Den byggeplads ligger desuden lige op ad Ellebjergvej, som fortsætter som motorvej til Ring 3 og Roskilde. Det må vel være en stor trafikåre?

Den grund bliver også bebygget, sandsynligvis lige så snart byggepladsen ikke skal bruges til metroen længere. Der har i hvert fald været ønsker om, at den grund også skulle have gode forbindelser til resten af stationen.

Citat fra: Danskjävlar Dato 31/07-23, 18:37
Citat fra: Trainee Dato 31/07-23, 17:52Det nye concourse får forbindelse til den plads hvor den nuværende metrobyggeplads "Strømmen" ligger ud til O2. Jeg tænker det er den, der omtales.

Sandsynligvis. Et andet faktum vi nok bør overveje er om alle operatører faktisk vil benytte terminalen. Vi ved allerede at Kombardo Expressen, et af landets største intercitybus selskaber allerede er utilfredse med prisen for at bruge terminalen og vil undgå den så vidt muligt. Vi ser det også allerede i Aarhus hvor de har deres eget stoppested ved musikhuset, mens Flixbus og Fleet bruger rutebilstationen.

Det kan sagtens være at vi ser det samme i København og jeg har en fornemmelse på hvor Kombardo muligvis overvejer at standse i stedet for. Ved Sjælør station der ligger lige op af en af de store indfaldsveje er der allerede busholdepladser på stationens plads. De bruges hovedsageligt af charterbusser, men hvis du spørger mig er det nok meget sandsynligt at Kombardo flytter deres betjening af København til Sjælør station når brugen af Ingerslevgade bandlyses.

I så fald bliver det udenfor Københavns Kommune og dermed ikke ved Sjælør station. Kommunerne høres nemlig angående placering af stoppested inden Færdselsstyrelsen giver tilladelse til en ny fjernbusrute. Der er 0% chance for at Københavns Kommune giver tilladelse til et stoppested uden afgift ved Sjælør station som konkurrent til den nye busterminal.

Stoppestedet ved Musikhuset i Aarhus forsvinder også senest om to år når den nuværende tilladelse Kombardo har udløber. Aarhus Kommune ser helst at de flytter til busterminalen hurtigst muligt, men de kan ikke tvinge dem før tilladelsen udløber.

Anders

Citat fra: 1993matias Dato 31/07-23, 17:46
Citat fra: mikkelwf Dato 31/07-23, 16:55Hvor er det lige konkret du ville lægge terminalen ved Ny Ellebjerg?

Ny Ellebjerg er ikke direkte forbundet til nogen store trafikårer og der er bebygget hele vejen rundt om...
Der er en kæmpe byggeplads der, hvor metrobyggeriet er i gang. Lige klods op ad Ny Ellebjerg station. Så nej, der er ikke bebygget hele vejen rundt om :)
Den byggeplads ligger desuden lige op ad Ellebjergvej, som fortsætter som motorvej til Ring 3 og Roskilde. Det må vel være en stor trafikåre?

Nu sker der jo som regel det med byggepladser, at man faktisk bygger noget på dem..

Så med mindre du vil ekspropriere hvad der nu bygges der, et det lidt svært at bygge en busterminal der.. :)

Citat fra: mikkelwf Dato 31/07-23, 20:34
Citat fra: 1993matias Dato 31/07-23, 17:46
Citat fra: mikkelwf Dato 31/07-23, 16:55Hvor er det lige konkret du ville lægge terminalen ved Ny Ellebjerg?

Ny Ellebjerg er ikke direkte forbundet til nogen store trafikårer og der er bebygget hele vejen rundt om...
Der er en kæmpe byggeplads der, hvor metrobyggeriet er i gang. Lige klods op ad Ny Ellebjerg station. Så nej, der er ikke bebygget hele vejen rundt om :)
Den byggeplads ligger desuden lige op ad Ellebjergvej, som fortsætter som motorvej til Ring 3 og Roskilde. Det må vel være en stor trafikåre?

Nu sker der jo som regel det med byggepladser, at man faktisk bygger noget på dem..

Så med mindre du vil ekspropriere hvad der nu bygges der, et det lidt svært at bygge en busterminal der.. :)

I skriver jo om 2 forskellige ting. 1993matias skriver om, hvad man BURDE have gjort for flere år siden, hvor Ny Ellebjerg-området så helt anderledes ud. Du skriver om at flytte busterminalen nu, hvor området er blevet bebygget med boliger og der er planer om alt andet.

Som 1993matias slutter af med "Desværre er det for sent at gøre noget ved det nu."

Citat fra: Togiudlandet Dato  1/08-23, 08:23
Citat fra: mikkelwf Dato 31/07-23, 20:34
Citat fra: 1993matias Dato 31/07-23, 17:46
Citat fra: mikkelwf Dato 31/07-23, 16:55Hvor er det lige konkret du ville lægge terminalen ved Ny Ellebjerg?

Ny Ellebjerg er ikke direkte forbundet til nogen store trafikårer og der er bebygget hele vejen rundt om...
Der er en kæmpe byggeplads der, hvor metrobyggeriet er i gang. Lige klods op ad Ny Ellebjerg station. Så nej, der er ikke bebygget hele vejen rundt om :)
Den byggeplads ligger desuden lige op ad Ellebjergvej, som fortsætter som motorvej til Ring 3 og Roskilde. Det må vel være en stor trafikåre?

Nu sker der jo som regel det med byggepladser, at man faktisk bygger noget på dem..

Så med mindre du vil ekspropriere hvad der nu bygges der, et det lidt svært at bygge en busterminal der.. :)

I skriver jo om 2 forskellige ting. 1993matias skriver om, hvad man BURDE have gjort for flere år siden, hvor Ny Ellebjerg-området så helt anderledes ud. Du skriver om at flytte busterminalen nu, hvor området er blevet bebygget med boliger og der er planer om alt andet.

Som 1993matias slutter af med "Desværre er det for sent at gøre noget ved det nu."

Tja det er jo som man ser det..

I det oprindelige indlæg skriver han jo at Ny Ellebjerg har bedre plads, hvilket jeg læste som i nu her, og det var det der gjorde jeg spurgte ind til placeringen, og hvor der blev svaret at det kunne ligge der hvor der nu er en byggeplads.

Det er helt rigtigt at man i en hypotetisk  fortid, hvor der IKKE var bebygget hele vejen rundt om, kunne have lagt en busterminal der, men det er ligeså hypotetisk nu at foreslå at lægge den der, hvor der allerede er byggeri.

Så jeg tænker egentlig vi taler om det samme..

Desuden tænker jeg egentlig at den nu næsten færdigopførte terminal er en bedre løsning end ude på byggepladsen ved Ny Ellebjerg. Den grund hvor den ny bygges terminal kunne ikke bruges til meget fornuftigt byggeri alligevel, og den er tæt på både Dybbelsbro og KBH (og snart en del tættere når byggeriet i Postbyen er færdigt og man kan gå igennem der)..

Jeg ser mange, der siger den kommende busterminal ligger tæt på Dybbølsbro, tæt på F&R-tog...

Tvivler på at dem der påstår det, er kommende bruger; de er i hvertfald ikke lokalkendt i området.

Måske de skulle forsøge at gå turen, med barnevogn og en tung rullekuffert.

Det er ikke "tæt på" Dybbølsbro, i gå afstand, måske i teoretisk luftlinje i et 2 dimensionelt univers.

I skrivende stund er det en gåtur på 800 meter til Dybbølsbro station, op af stejl bakke, og ned med en elevator, uden alternativer; til banegårdshallen Kh er der 1,2 km. Til sammenligning er der ca. 150m til man er på perron på Kh fra Ingerslevsgade

Man kan korte ruten lidt af, med trapper op til broen, eller en elevator. Men så baserer man sig på at begge elevatorer skal 100% oppetid.

Som sagt... prøv selv at gå ruten, med ferie-oppakning, eller trætte/slidte ben. Den nye bus-terminal er ikke tæt på Dybbølsbro *station*, ejheller tæt på F&R-tog.

En bedre løsning ville være, at lukke det stykke af Ingerslevsgade for biltrafik, gøre området til bus-terminal, og etablere en dobbeltsporet cykelsti langs Kvægtorvet. Der er faktisk kortere fra Ingerslevsgade til Dybbølsbro, end fra den ny placering af busterminalen ;-)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Der er godt 100m fra fjerneste S-togsperron til trappe/elevator til fjernbusterminalen.

Citat fra: mikkelwf Dato  1/08-23, 08:50
Citat fra: Togiudlandet Dato  1/08-23, 08:23
Citat fra: mikkelwf Dato 31/07-23, 20:34
Citat fra: 1993matias Dato 31/07-23, 17:46
Citat fra: mikkelwf Dato 31/07-23, 16:55Hvor er det lige konkret du ville lægge terminalen ved Ny Ellebjerg?

Ny Ellebjerg er ikke direkte forbundet til nogen store trafikårer og der er bebygget hele vejen rundt om...
Der er en kæmpe byggeplads der, hvor metrobyggeriet er i gang. Lige klods op ad Ny Ellebjerg station. Så nej, der er ikke bebygget hele vejen rundt om :)
Den byggeplads ligger desuden lige op ad Ellebjergvej, som fortsætter som motorvej til Ring 3 og Roskilde. Det må vel være en stor trafikåre?

Nu sker der jo som regel det med byggepladser, at man faktisk bygger noget på dem..

Så med mindre du vil ekspropriere hvad der nu bygges der, et det lidt svært at bygge en busterminal der.. :)

I skriver jo om 2 forskellige ting. 1993matias skriver om, hvad man BURDE have gjort for flere år siden, hvor Ny Ellebjerg-området så helt anderledes ud. Du skriver om at flytte busterminalen nu, hvor området er blevet bebygget med boliger og der er planer om alt andet.

Som 1993matias slutter af med "Desværre er det for sent at gøre noget ved det nu."

Tja det er jo som man ser det..

I det oprindelige indlæg skriver han jo at Ny Ellebjerg har bedre plads, hvilket jeg læste som i nu her, og det var det der gjorde jeg spurgte ind til placeringen, og hvor der blev svaret at det kunne ligge der hvor der nu er en byggeplads.

Det er helt rigtigt at man i en hypotetisk  fortid, hvor der IKKE var bebygget hele vejen rundt om, kunne have lagt en busterminal der, men det er ligeså hypotetisk nu at foreslå at lægge den der, hvor der allerede er byggeri.

Så jeg tænker egentlig vi taler om det samme..

Desuden tænker jeg egentlig at den nu næsten færdigopførte terminal er en bedre løsning end ude på byggepladsen ved Ny Ellebjerg. Den grund hvor den ny bygges terminal kunne ikke bruges til meget fornuftigt byggeri alligevel, og den er tæt på både Dybbelsbro og KBH (og snart en del tættere når byggeriet i Postbyen er færdigt og man kan gå igennem der)..


Hvis du kigger i trafikstyrelsens analyse fra februar 2017 var arealet faktisk i spil:
https://www.trafikstyrelsen.dk/media/12356/Fjernbusterminal%20i%20K%c3%b8benhavn%20februar%202017.pdf

Desværre basere man ikke analysen på at kunne benytte hele arealet og endte derfor med en løsning på en relativ lille terminal.
Formodentlig fordi det først var i oktober 2016 at den nye underjordiske stationsplacering for metroen blev besluttet hvor reporten nok har været ret langt.

Det areal ville dog stadig have haft den negative side at man skulle have ventet på færdiggørelsen af Sydhavnsmetroen før man kunne komme i gang.
Men i forhold til brug af arealet har det været ejet af Købehavns kommune så det havde nok været væsentlig nemmere i forhold til de armlægninger der har været omkring arealet ved Dybbølsbro der var udlagt til jernbaneformål og som nu låser fremtidige udformninger af København H.

Citat fra: emc Dato  1/08-23, 10:49Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Der er godt 100m fra fjerneste S-togsperron til trappe/elevator til fjernbusterminalen.

Busterminalen kommer ikke til at ligge på broen. Som det ser ud i dag er det denne rute, du skal gå:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Som jeg skrev, kan du korte ruten ned, ved at etablere trappe op, fra Carsten Niebuhrs Gade, en trappe som er dårligt foreneligt med meget bagage, eller trætte/dårlige ben. Alternativet er en elevator, som så skal virke 100% af tiden.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Derudover er der stadig kun én smal+stejl trappe ned til S-togs perron, og kun én elevator (som også skal virke 100% for at være en løsning).

Alt sammen ganske som jeg skrev i mit forrige indlæg.

Trapper og elevator til Dybbølsbro indgår i projektet med busterminalen, der er ikke noget "hvis" i den sammenhæng.

Citat fra: thomastog Dato  1/08-23, 13:03
Citat fra: emc Dato  1/08-23, 10:49Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Der er godt 100m fra fjerneste S-togsperron til trappe/elevator til fjernbusterminalen.

Busterminalen kommer ikke til at ligge på broen. Som det ser ud i dag er det denne rute, du skal gå:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Som jeg skrev, kan du korte ruten ned, ved at etablere trappe op, fra Carsten Niebuhrs Gade, en trappe som er dårligt foreneligt med meget bagage, eller trætte/dårlige ben. Alternativet er en elevator, som så skal virke 100% af tiden.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Derudover er der stadig kun én smal+stejl trappe ned til S-togs perron, og kun én elevator (som også skal virke 100% for at være en løsning).

Alt sammen ganske som jeg skrev i mit forrige indlæg.

Man kunne eventuelt forholde sig til Vejdirektoratets sider om projektet, men så bliver livet jo så kedeligt.
https://www.vejdirektoratet.dk/projekt/busterminal-ved-dybboelsbro

Gå op Sider: 1 [2] 3 4
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S

Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak