Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Med toget fra Aalborg til New York
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4
Hi Thomas

Jeg håber, at du nyder din ferie i "The Big Apple" - det er efterhånden nogle år siden, at jeg har været derovre, men jeg blev også vældig fascineret af The High Line, bl.a. tog jeg nedenstående billede af noget "jernbanekunst", hvor man har genbrugt gamle hjertestykker som udsmykning:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Fortsat god tur og venlige hilsner

Niels H

Med toget fra Aalborg til New York
Af Niels Munch. 3/05-23, 14:08.
Seneste redigering: 3/05-23, 14:11 af Niels Munch
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  3/05-23, 11:19Bemærk i øvrigt 3.-skinnen og strømskinnen udenfor sporet. De er vel begge "strømrelaterede"?
Kære Thomas,

Ja, de 2 herlige billeder af ALCO-loket #8350 er givetvis samtidige. Jeg opfatter "3.-skinnen" i sporet som en strømløs "sikkerhedsskinne", hvorimod sideskinnen var med 600V DC, idet det er mit indtryk, at NYC fortrinsvis betjente "The High Line" med electro-diesel & battery lokomotiver af denne type:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
NYC #554 på det tidligere omtalte fan-trip 30.07.1950.

Lokomotivet, der kunne tage strøm fra sideskinnen, havde også en dieselgenerator, der opladede lokets akkumulatorer således, at maskinen faktisk var "tri-mode". Nogle maskiner kunne tillige hente strøm fra en 3.000V DC køreledning (dog ikke på "The High Line").

Se endelig mere om lokomotivtypen her: https://en.wikipedia.org/wiki/GE_three-power_boxcab .

"Tri-mode" lokomotiver, der fra 1930 var NYC's svar på bystyrets steam-locomotive-ban, er således ikke en nymodens opfindelse  ;) . Særligt egnede var de til "indendørs" betjening af de mange levnedsmiddelvarehuse m.v. langs "The High Line".

Bedste hilsener
Niels

Med toget fra Aalborg til New York
Af Ove Nygaard, Fredericia. 3/05-23, 16:18.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  2/05-23, 21:10Som ægte jernbanenørd burde jeg selvfølgelig have taget toget fra lufthavnen i New York og ind til selve New York. Men det bliver ikke før end på hjemrejsen på mandag - og i modsat retning.

Vi landede i Newark Liberty International Airport (den ene af tre lufthavne) ved 21-tiden lokal tid (det svarer til kl. 3 om natten dansk tid). På den tid og efter at have været vågen i over 20 timer, orker jeg ikke at slæbe rundt på en tung kuffert og skifte tog 3-4 gange og gå det sidste stykke frem til hotellet.
Kære Thomas.
Det var et klogt valg på den tid af "dagen" at tage taxa i stedet for toget med alle disse skift. Og man kunne jo ingenlunde sige: "Op foran hotellet kørte en tom taxa, ud steg Charlotte og Thomas" (frit oversat efter kælenavnet på en kendt engelsk politiker og måske især en kendt tidligere højtstående banemand).
Fortsat god ferie i den store landsby "over there".
Bedste hilsener
Ove af Erritsø 8)


Så der blev spenderet en taxa. Det fungerer på den måde, at man i lufthavnen ved taxa-disken får udleveret en bon, som man giver til chaufføren. Afregning sker direkte til chaufføren. Jeg betalte "cash" og sparede de 5,95$ i kreditkortgebyr. Til gengæld "tippede" jeg op fra 91$ til 110$.

Om hjemturen på mandag følger forhåbentligt en rigtig jernbaneberetning med tilhørende foto. I denne omgang må I nøjes med et billede af taxabon'en.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Med toget fra Aalborg til New York - Brooklyn Bridge
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 3/05-23, 18:59.
"En nedlagt jernbanestrækning i New York". Det kan man vel godt tillade sig at skrive. Her har engang kørt tog. Hvornår det præcist hørte op, kan jeg ikke finde ud af. Nogle kilder siger 1944; andre 1950.

Foto 3. maj 2023. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.


Med toget fra Aalborg til New York - Clark Street Station
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 3/05-23, 20:53.
Når man har spadseret over Brooklyn Bridge, kan man jo passende tage toget tilbage til Manhattan. Vi fandt aldrig High Street Station. Men vi fandt Clark Street Station.

Fotos 3. maj 2023. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  3/05-23, 18:59"En nedlagt jernbanestrækning i New York". Det kan man vel godt tillade sig at skrive. Her har engang kørt tog. Hvornår det præcist hørte op, kan jeg ikke finde ud af. Nogle kilder siger 1944; andre 1950.

Foto 3. maj 2023. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Kære Thomas,

Jf. denne kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Brooklyn_Bridge_trolleys - har flere selskaber bedrevet skinnebunden trafik over Brooklyn Bridge 1898-1950. Jeg kender ikke nærmere til "sagen", men har fundet dette foto fra 1913:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Brooklyn Bridge 02.04.1913.

Bedste hilsener
Niels

Til turen retur kan du selv vælge om du vil have endnu et tog på turen, eller den nemmeste, uden så meget kuffert løfteri.
Fra Penn St kører NJT og Amtrak til Newark Airport St, bemærk ikke alle tog standser her. Amtrak er normalt dyrest af de 2.
En blok væk på 33 gade kan du også snuppe PATH til Newark Penn St, for derfra at tage NJT el Amtrak til Newark Airport St. Her er det så med People mover i 2 sals højde langs parkeringspladser osv ind til terminalerne. Naturligvis skal du købe individuelle billetter til hver tur, der er intet samarbejde mellem de forskellige.

Perronerne på subway'en i New York ligner - ikke overraskende - hinanden. I får her endnu en. Bowling Green Station ligger meget tæt på stedet, hvorfra man sejler til Frihedsgudinden.
Foto 4. maj 2023. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Med toget fra Aalborg til New York
Af Ove Nygaard, Fredericia. 5/05-23, 09:20.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  5/05-23, 05:31Perronerne på subway'en i New York ligner - ikke overraskende - hinanden. I får her endnu en. Bowling Green Station ligger meget tæt på stedet, hvorfra man sejler til Frihedsgudinden.
Foto 4. maj 2023. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Kære Thomas.
Ja meget a pro pos når du nævner "Frihedsgudinden", så passer det jo udmærket med, at du har taget billedet netop den 4. maj 2023, for netop et væsentligt bidrag til Danmarks frihed den 5. maj 1945 (jubelaftenen den 4. maj kl. 20.38) kom fra denne side af Atlanten! (Og jeg kan huske det).
Bedste hilsener og tak for beretningerne.
Ove af Erritsø :)


Med toget fra Aalborg til New York - The High Line
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 5/05-23, 20:22.
The High Line slutter i dag sydpå ved Gansevoort Street. Tidligere gik den længere sydpå, men "broen" (strækningen) er på et tidspunkt blevet fjernet. På det nederste billede fornemmer man, at sporet har fortsat ind i bygningsgavlen.
Fotos 5. maj 2023. Nordvestlige hjørne Gansevoort Street/Washington Street. Øverste foto set mod nord. Nederste foto set mod syd. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.



 

I min verden er "Grand Central Terminal" alle jernbanestationers moder og alle jernbanenørder, der har mulighed for det, bør foretage en pilgrimsrejse dertil mindst én gang i deres liv.
Jeg har i øvrigt altid troet, at den hed "Grand Central Station", men jeg må have levet i en vildfarelse.
Fotos 5. maj 2023. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Med toget fra Aalborg til New York
Af Niels Munch. 6/05-23, 22:28.
Seneste redigering: 6/05-23, 22:32 af Niels Munch
Citat fra: Niels Dato  3/05-23, 13:49..... det er efterhånden nogle år siden, at jeg har været derovre, men jeg blev også vældig fascineret af The High Line, bl.a. tog jeg nedenstående billede af noget "jernbanekunst", hvor man har genbrugt gamle hjertestykker som udsmykning:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Hej navnebroder,

"The High Line" tjener også som "galleri" med skiftende udstillinger af især skulpturer. "Din" hjertestykke-skulptur skyldes kunstneren Marianne Vitale, som i 2015 på udstillingen #Archeo og under titlen "Common Crossings" udstillede en række dramatiske skulpturer skabt med gamle sporkomponenter. Placeret lodret på High Line - i sig selv en tidligere jernbane - illustrerer de sammensatte hjertestykker parkens historie såvel som ekspansionen mod vest og industrialiseringen i Amerika.
Kilde: "High Line Art".

Bedste hilsener
Niels

Med toget fra Aalborg til New York - Subway-rejsehjemler
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 6/05-23, 23:16.
Der findes flere forskellige rejsehjemler til New Yorks Subway.

Her har vi en enkeltbillet (for- og bagside) gyldig i 2 timer. Den er købt for 3$ i en automat, der var så venlig at acceptere mit VISA-kort som betaling.

Man skal (i modsætning til f.eks. i London) ikke vise billet for at komme UD af Subway'en.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Med toget fra Aalborg til New York - Subway-rejsehjemler
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 6/05-23, 23:33.
Her er et "MetroCard". Det er ligeledes købt i en billetautomat (den samme som kunne udstede enkeltbilletter) med et VISA-kort. Selve kortet koster 1$ og man kan indsætte beløb af forskellig størrelse. Indsætter man f.eks. 11$, kan man køre 4 ture med Subwayen, i det der kun trækkes 2,75$ på kortet pr. rejse.

Kortet kan optankes med forskellige beløb. Om det øger rabatten at indsætte et stort beløb, ved jeg ikke.

Herudover:

Man kan MULIGVIS anvende sit internationale kreditkort direkte som rejsehjemmel. En reklamevideo omtalte muligheden - lige som reklamen også viste, at man kan anvende sin smartphone som rejsehjemmel. Hvad det i givet fald kræver af eventuelle aftaler, har jeg ikke undersøgt. Måske kan man umiddelbart anvende kreditkort/smartphone som rejsehjemmel. Sidste år i april kunne jeg anvende mit kreditkort i London som rejsehjemmel - så formentlig kan man det samme i New York. Jeg har ikke haft mulighed for at undersøge nærmere.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: Bent Jensen Dato  6/05-23, 23:31Apropos i Næstved skulle der være et gavlmaleri der ligner Subway i New York, set på tvØst

Ja, her: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=179228 .

Gå op Sider: 1 [2] 3 4
Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak