Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Snerydningstog?
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5
Snerydningstog?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 4/01-24, 16:09.
Citat fra: frederikhk Dato  4/01-24, 10:23Jeg må indrømme jeg ikke helt forstår meningen med dem hvis man alligevel ikke kan holde sporskifter fri for sne og is, selv hvis det kun er vitale sporskifter og timedrift.
Altså lige ud over at fjerne eventuelle mange centimeter sne over et sporskifte så er et snerydningstog ikke nok til at holde sporskifterne igang. Du skal ned og feje imellem tungen og de yderste skinner i sporskiftet så tungen kan komme helt ud. Hverken sne eller isklumper, der bl.a. kan falde af undervognen af toget når det skifter retning kan blokere tungen og så har du en afsporing.
På vitale sporskifter har man gasdrevne varmeanlæg der smelter is og sne, men når det blæser så meget som det gjorde og så fyger kan varmeapparaterne ikke følge med og det kan vel også blæses ud af vinden (her må jernbanefolk rette mig). Så der slipper du ikke for at have folk til stede. Og de skal ikke bare kunne føre en kost. De skal også mindst have bestået kurset "Pas på, på banen".

Jeg har set billeder på Facebook af MYer iført sneplove, men husker ikke lige hvor det var og om det var Banedanmark spor eller privatbanespor, men "noget" har været ude at plove.

Snerydningstog?
Af esni. 4/01-24, 17:01.
Citat fra: Michael Deichmann Dato  4/01-24, 16:09
Citat fra: frederikhk Dato  4/01-24, 10:23Jeg må indrømme jeg ikke helt forstår meningen med dem hvis man alligevel ikke kan holde sporskifter fri for sne og is, selv hvis det kun er vitale sporskifter og timedrift.
Altså lige ud over at fjerne eventuelle mange centimeter sne over et sporskifte så er et snerydningstog ikke nok til at holde sporskifterne igang. Du skal ned og feje imellem tungen og de yderste skinner i sporskiftet så tungen kan komme helt ud. Hverken sne eller isklumper, der bl.a. kan falde af undervognen af toget når det skifter retning kan blokere tungen og så har du en afsporing.
På vitale sporskifter har man gasdrevne varmeanlæg der smelter is og sne, men når det blæser så meget som det gjorde og så fyger kan varmeapparaterne ikke følge med og det kan vel også blæses ud af vinden (her må jernbanefolk rette mig). Så der slipper du ikke for at have folk til stede. Og de skal ikke bare kunne føre en kost. De skal også mindst have bestået kurset "Pas på, på banen".

Jeg har set billeder på Facebook af MYer iført sneplove, men husker ikke lige hvor det var og om det var Banedanmark spor eller privatbanespor, men "noget" har været ude at plove.

Er gasopvarmningen ikke blevet skiftet til elopvarmning ca 1990?

Eskild

Snerydningstog?
Af Svend. 4/01-24, 17:15.
Citat fra: frederikhk Dato  4/01-24, 10:23Er der så nogle der ved om snerydningstogene kom i aktion overhovedet? Jeg må indrømme jeg ikke helt forstår meningen med dem hvis man alligevel ikke kan holde sporskifter fri for sne og is, selv hvis det kun er vitale sporskifter og timedrift.

Opvarmning skal kombineres (suppleres) med udfejning, udgravning og smøring. Men det kan sikkert svært at forstå for "ikke faglærte".

Snerydningstog?
Af TWB. 4/01-24, 17:19.
Citat fra: esni Dato  4/01-24, 17:01Er gasopvarmningen ikke blevet skiftet til elopvarmning ca 1990?
Jvf. Ing. fra 2009 var gasopvarming allerede på kraftig tilbagegang.

https://ing.dk/artikel/gas-og-elopvarmede-sporskifter-bukker-under-snefygning

Snerydningstog?
Af Svend. 4/01-24, 17:32.
Citat fra: Svend Dato  4/01-24, 17:15
Citat fra: frederikhk Dato  4/01-24, 10:23Er der så nogle der ved om snerydningstogene kom i aktion overhovedet? Jeg må indrømme jeg ikke helt forstår meningen med dem hvis man alligevel ikke kan holde sporskifter fri for sne og is, selv hvis det kun er vitale sporskifter og timedrift.

Opvarmning skal kombineres (suppleres) med udfejning, udgravning og smøring. Men det kan sikkert svært at forstå for "ikke faglærte".

For 40 år siden var indsatsen sat anderledes i system:
https://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-instrukser/DSB-VI-Vinterinstruks-1983.pdf

Snerydningstog?
Af Losna. 4/01-24, 17:38.
Den hurtige forklaring er vel, at det ikke kan betale sige at opretholde et beredskab til noget som meget sjældent sker.
Parallelt med afskaffelsen af statsisbryderne.

Snerydningstog?
Af frederikhk. 4/01-24, 18:29.
Citat fra: Svend Dato  4/01-24, 17:15
Citat fra: frederikhk Dato  4/01-24, 10:23Er der så nogle der ved om snerydningstogene kom i aktion overhovedet? Jeg må indrømme jeg ikke helt forstår meningen med dem hvis man alligevel ikke kan holde sporskifter fri for sne og is, selv hvis det kun er vitale sporskifter og timedrift.

Opvarmning skal kombineres (suppleres) med udfejning, udgravning og smøring. Men det kan sikkert svært at forstå for "ikke faglærte".

Nej, jeg er netop ikke faglært i jernbanen deraf spørgsmålet  :)

Snerydningstog?
Af Svend. 4/01-24, 18:42.
Citat fra: frederikhk Dato  4/01-24, 18:29
Citat fra: Svend Dato  4/01-24, 17:15
Citat fra: frederikhk Dato  4/01-24, 10:23Er der så nogle der ved om snerydningstogene kom i aktion overhovedet? Jeg må indrømme jeg ikke helt forstår meningen med dem hvis man alligevel ikke kan holde sporskifter fri for sne og is, selv hvis det kun er vitale sporskifter og timedrift.

Opvarmning skal kombineres (suppleres) med udfejning, udgravning og smøring. Men det kan sikkert svært at forstå for "ikke faglærte".

Nej, jeg er netop ikke faglært i jernbanen deraf spørgsmålet  :)

Ja, du stillede ét spørgsmål "Er der så nogle der ved om snerydningstogene kom i aktion overhovedet?" og det er der andre der må svare på.

Snerydningstog?
Af Losna. 4/01-24, 19:04.
Citat"... Er der så nogle der ved om snerydningstogene kom i aktion overhovedet? ..."

Kristian Havskov Sørensen lagde et link op, med en lille film af en MX i aktion, med teksten:

"Takket være "Tørfiskens" rene, rå power fik vi gravet sporet fri i morges, så driften igen kunne køre planmæssigt".

Snerydningstog?
Af andersj, Aalborg. 4/01-24, 23:00.
Citat fra: larsht Dato  4/01-24, 09:42
Citat fra: mikkelwf Dato  4/01-24, 07:29Undskyld, men synes du selv sådan en kommentar bidrager med noget positivt?
Du har INTET brugbart eller konstruktivt sagt.
Bidrager med noget positivt? Hmmm, jeg ved ikke hvor meget "jeg forstår ikke at man ikke bare har gjort sådan her" bidrager med noget positivt - men det er selvfølgeligt lidt ærgerligt at få at vide på en subtil måde at man muligvis er et brokkehovede.
Til gengæld har jeg ikke blameret mig med bedrevidende "man skulle bare have gjort sådan her" på bagkant - med den "ekspertviden" der er her i gruppen må nogle da snart være klar til at åbne en alternativ jernbane  ;)

Jeg forstår skam meget godt hvorfor man ikke har gjort noget, for det beskriver Lasse meget godt. Det er simpelthen nemmere ikke at gøre noget. Driften kan typisk godt finde ud af at implementere nogle kringlede løsninger ad-hoc mens det hele vælter. De lokale trafikledere rundt i landet er/var også gode til at disponere trafikken, fordi de har lokalkendskab. Jo længere væk fra driften (både geografisk og hierarkisk) beslutningerne bliver taget, jo dårligere funderet er de ofte - det gælder ikke kun på jernbanen.

Det var i øvrigt heller ikke en "man skulle have gjort sådan her" det var en "man kunne have gjort sådan her". 

Anders

Snerydningstog?
Af Dieseldoktor. 5/01-24, 12:20.
Til Svend.

Jævnfør dit indlæg 3/01-24, 15:18.
Kom bare i gang med at forklare.
Vi er stadig nogen med viden og positiv jernbanetilgang, det vil glæde os til dine nye viden.

Snerydningstog?
Af Svend. 5/01-24, 13:08.
Seneste redigering: 5/01-24, 13:11 af Svend
Citat fra: Dieseldoktor Dato  5/01-24, 12:20Til Svend.

Jævnfør dit indlæg 3/01-24, 15:18.
Kom bare i gang med at forklare.
Vi er stadig nogen med viden og positiv jernbanetilgang, det vil glæde os til dine nye viden.

Du mener dette indlæg: "Det korte svar er nej. Det lidt længere kræver en mere mere professionel/grundig viden om jernbanens infrastruktur, især sporskifter. Både at forklare og forstå."

For at hjælpe lidt på vej henviste jeg senere - det var vist i går - til de bestemmelser, der fandtes for 40 år siden (den udgave jeg lige kunne finde) nemlig Vinterinstruksen (VI). Den giver en ganske fin information om, hvordan man tacklede snesituationer dengang i den fælles DSB-tid, herunder rensning af sporskifter. Om der stadig findes sådanne retningslinjer, ved jeg ikke, men de er da fortsat aktuelle - bortset fra, der ikke længere findes så meget udstyr (og heller ikke mandskab).

https://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-instrukser/DSB-VI-Vinterinstruks-1983.pdf


Snerydning
Af Svend. 5/01-24, 13:20.
Seneste redigering: 5/01-24, 13:26 af Svend Årsag: Tilføjelse
Folderen "Sne", DSB Vinterinstruks 1983

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Snerydningstog?
Af Gustav Hansen. 5/01-24, 15:11.
Citat fra: TWB Dato  4/01-24, 05:58
Citat fra: Gustav Hansen Dato  3/01-24, 16:26[quote

Nu har letbaner jo ikke de samme evner som normale tog når det kommer til den slags. Letbanetog er ikke udstyret med sneplov, og har ikke sådan lige adgang til dem, i modsætning til Banedanmark.
Tilsyneladende kan sporvognwme i Prag godt rydde sne

https://www.facebook.com/reel/1127350651583254?s=yWDuG2&fs=e

Hvis man laver den om til en sneplov ja, men hverken en normal sporvog eller et normalt letbanetog kan klare særlig meget sne. Men man kunne jo lade sig inspirere til næste år.

Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5
Sabotage mod Maskindepot Gb
Sabotage mod Maskindepot Gb

I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak