I en fornem reportage "
Sporvogne i Stettin 2023" gav Keld os et glimrende indtryk af den mangfoldighed af vogntyper, der trafikerer sporvejene i Stettin (Tramwaje Szczecińskie, TS).
Da vor trofaste InnoTrans- og TRAKO-fotograf "OTS" i uge 18/2024 aflagde Stettin et besøg, gik der vist sport i sporvognsjagten, hvilket dog ikke faldt svært; for selv om systemet virker "slidt", kommer der altid en sporvogn.
Vognene i nummerserien 531-542 er enkeltrettede højtgulvsvogne fra Konstal i Chorzów, moderniseret på eget værksted, og af typen 105Ng:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Konstal 105Ng vogntog med nr. 533 og 534 (begge fra 1991 og moderniseret 2015) på Plac Rodła. Vognene i nummerserien 777-798 er også enkeltrettede Konstal højtgulvsvogne, bygget efter Alstoms indtræden i Konstal i en "mere moderne udgave". Typen kaldes 105N2k/2000:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Alstom-Konstal 105N2k/2000 vogntog med nr. 777 og 797 (begge fra 2001, mod. 2015) på al. Wyzwolenia. Vognene i nummerserien 501-514 er også højtgulvs Konstal 105N-vogne, som man sendte til Modertrans i Poznań for en modernisering, der dog nærmede sig nybygning. De 2 første af typen Moderus-Alfa hedder HF09, resten HF10-AC:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Moderus-Alfa HF10-AC nr. 503 og 504 (begge fra 2011) på Księdza Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Vognene i nummerrækken 101-173 er ex-Berlin ledvogne af typen Tatra KT4Dt:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Ex Berlin KT4Dt-ledvogne nr. 154 og 155 (fra 1986 hhv. 1987, til Stettin 2013) på Marszałka Józefa Piłsudskiego.Vognene i nummerrækken 201-254 er ex-Berlin Tatra-vogne af typen T6A2-M:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Ex Berlin T6A2-M nr. 235 og 236 (begge fra 1988, til Stettin 2010) på al. Wyzwolenia. 100% lavtgulvsvognene "Swing" fra PESA i Bydgoszcz blev leveret i 2 serier: 801-806 benævnt 120Na og 807-828 benævnt 120Na/S2; i det ydre er disse 5-leddede, enkeltrettede vogne ens:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.PESA Swing 120Na/S2 nr. 808 (bygget 2013) på Potulicka. Selv om Moderus-Beta vognene 601-602 og 603-604 tilhører nyeste type hos TS, er kun midterleddet med lavt gulv. Vognene, der kaldes MF15-AC hhv. MF 25-AC, er nybyggede fra Modertrans i Poznań, som har skelet voldsomt til de løsninger, man fandt til Moderus-Alfa:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Moderus-Beta MF 25-AC nr. 603 (fra 2018) på Marszałka Józefa Piłsudskiego. En dobbeltrettet variant er også udviklet, Moderus Beta MF 29-AC BD, da man bl.a. vil undlade at anlægge sløjfer på nye endestationer. De tildeles numrene 621-626. Desværre intet foto.
Fælles for de nye Modertrans-vogne er, at de leveres i "byggesæt" og samles af sporvejenes eget værkstedspersonale.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. TS' ældste remiseanlæg Golęcin blev grundlagt i 1898. Paraden af driftsvogne er f.v. nr. 782, 502 (bagenden), 249, 531, 789 og 511.Alle fotos optaget i løbet af uge 18/2024. Tak til OTS for ufortrødent paparazzo-arbejde!
Bedste hilsener
Niels