Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Renoveringen af MZ 1439
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Renoveringen af MZ 1439
Af KimC. 20/05-25, 16:43.
Citat fra: banemanden Dato 17/05-25, 12:21Efter at have set maskinen i Padborg under en pressening stå og se mere og mere forfalden ud i flere år, har jeg flere gange herinde ytret at det her var et tabt slag eller et meget dyrt slag. Jeg tror ikke denne omgang er billig, men jeg ved også nu, at lokomotivet er solgt til en meget lav pris.
Og jeg må æde mine ord - det er fantastisk at se, at sådan et smadret lokomotiv kan få liv igen. Men jeg vil også sige, at billederne taler deres eget sprog når man ser, hvor meget de har fjernet på grund af rust :D

Imponerende projekt som et fedt at følge med i på afstand. Det bliver en rigtig god maskine igen!

Ja, det er et imponerende projekt. Og rigtigt dyrt. Kan den maskine nogensinde tjene den reparation hjem igen? Den har jo kørt meget hos DSB, og er blevet rettet ud efter en ulykke. Det har den ikke glemt. Jeg frygter lid at der er nogen sentimntale GM fans der mener a en GM altid kan repareres. Det kan dn også his man ser bort fra det økonomiske. Men have pengene alligevel ikke været givet bedre ud på en ny maskine?

Renoveringen af MZ 1439
Af banemanden. 20/05-25, 20:29.
Citat fra: KimC Dato 20/05-25, 16:43
Citat fra: banemanden Dato 17/05-25, 12:21Efter at have set maskinen i Padborg under en pressening stå og se mere og mere forfalden ud i flere år, har jeg flere gange herinde ytret at det her var et tabt slag eller et meget dyrt slag. Jeg tror ikke denne omgang er billig, men jeg ved også nu, at lokomotivet er solgt til en meget lav pris.
Og jeg må æde mine ord - det er fantastisk at se, at sådan et smadret lokomotiv kan få liv igen. Men jeg vil også sige, at billederne taler deres eget sprog når man ser, hvor meget de har fjernet på grund af rust :D

Imponerende projekt som et fedt at følge med i på afstand. Det bliver en rigtig god maskine igen!

Ja, det er et imponerende projekt. Og rigtigt dyrt. Kan den maskine nogensinde tjene den reparation hjem igen? Den har jo kørt meget hos DSB, og er blevet rettet ud efter en ulykke. Det har den ikke glemt. Jeg frygter lid at der er nogen sentimntale GM fans der mener a en GM altid kan repareres. Det kan dn også his man ser bort fra det økonomiske. Men have pengene alligevel ikke været givet bedre ud på en ny maskine?

Altså, hvad man hører på vandrørene, så har maskinen ikke kostet specielt meget at købe. Manden der ejede den før, mente at det ville blive mere værd som årene gik. Men glemte så også at holde den vedlige.
Men hvis den nu, hypotetisk set, var ikke gratis, men tæt på, og man har en god kapital i ryggen og det bedre kan betale sig, end købe et andet diesellokomotiv så er det jo rentabelt. Og dieselmaskiner hænger ikke på træerne. Bare se, hvor fint det går med at leje ME ud

Renoveringen af MZ 1439
Af ivar. 20/05-25, 23:40.
Citat fra: KimC Dato 20/05-25, 16:43
Citat fra: banemanden Dato 17/05-25, 12:21Efter at have set maskinen i Padborg under en pressening stå og se mere og mere forfalden ud i flere år, har jeg flere gange herinde ytret at det her var et tabt slag eller et meget dyrt slag. Jeg tror ikke denne omgang er billig, men jeg ved også nu, at lokomotivet er solgt til en meget lav pris.
Og jeg må æde mine ord - det er fantastisk at se, at sådan et smadret lokomotiv kan få liv igen. Men jeg vil også sige, at billederne taler deres eget sprog når man ser, hvor meget de har fjernet på grund af rust :D

Imponerende projekt som et fedt at følge med i på afstand. Det bliver en rigtig god maskine igen!

Ja, det er et imponerende projekt. Og rigtigt dyrt. Kan den maskine nogensinde tjene den reparation hjem igen? Den har jo kørt meget hos DSB, og er blevet rettet ud efter en ulykke. Det har den ikke glemt. Jeg frygter lid at der er nogen sentimntale GM fans der mener a en GM altid kan repareres. Det kan dn også his man ser bort fra det økonomiske. Men have pengene alligevel ikke været givet bedre ud på en ny maskine?

Økonomi kan anskues på mange måder.

Fastholdelse af kvalificeret arbejdskraft i tomgangsperioder - sparker man en medarbejder ud, så er der andre skorstene, der ryger. Offentlig medfinansiering i form af jobtræning, rehabilitering m.v.

Som banemanden nævner, der vil stadig være brug for dieseler, det varer længe inden den sidste banestump er elektrificeret. For egen regning vil jeg tilføje, hvem skal rydde op på infrastrukturen, hvis strømforsyningen bliver lagt ned for alvor.

mvh
-iv1ar1111

Renoveringen af MZ 1439
Af banemanden. 21/05-25, 13:36.
Citat fra: ivar Dato 20/05-25, 23:40
Citat fra: KimC Dato 20/05-25, 16:43
Citat fra: banemanden Dato 17/05-25, 12:21Efter at have set maskinen i Padborg under en pressening stå og se mere og mere forfalden ud i flere år, har jeg flere gange herinde ytret at det her var et tabt slag eller et meget dyrt slag. Jeg tror ikke denne omgang er billig, men jeg ved også nu, at lokomotivet er solgt til en meget lav pris.
Og jeg må æde mine ord - det er fantastisk at se, at sådan et smadret lokomotiv kan få liv igen. Men jeg vil også sige, at billederne taler deres eget sprog når man ser, hvor meget de har fjernet på grund af rust :D

Imponerende projekt som et fedt at følge med i på afstand. Det bliver en rigtig god maskine igen!

Ja, det er et imponerende projekt. Og rigtigt dyrt. Kan den maskine nogensinde tjene den reparation hjem igen? Den har jo kørt meget hos DSB, og er blevet rettet ud efter en ulykke. Det har den ikke glemt. Jeg frygter lid at der er nogen sentimntale GM fans der mener a en GM altid kan repareres. Det kan dn også his man ser bort fra det økonomiske. Men have pengene alligevel ikke været givet bedre ud på en ny maskine?

Økonomi kan anskues på mange måder.

Fastholdelse af kvalificeret arbejdskraft i tomgangsperioder - sparker man en medarbejder ud, så er der andre skorstene, der ryger. Offentlig medfinansiering i form af jobtræning, rehabilitering m.v.

Som banemanden nævner, der vil stadig være brug for dieseler, det varer længe inden den sidste banestump er elektrificeret. For egen regning vil jeg tilføje, hvem skal rydde op på infrastrukturen, hvis strømforsyningen bliver lagt ned for alvor.

mvh
-iv1ar1111

Bare lige... ;) Hvis ledningerne ryger ned, kører der heller ikke dieseltog forbi ;)

Renoveringen af MZ 1439
Af mss. 21/05-25, 14:41.
Det gælder jo også hvis der simpelthen ingen strøm er.
Da er det vigtigt at have køretøjer med egen energiforsyning.
Det gælder både for godstog ved energinedbrud og arbejdstog generelt.


Renoveringen af MZ 1439
Af Lars. 21/05-25, 15:28.
Citat
CitatSom banemanden nævner, der vil stadig være brug for dieseler, det varer længe inden den sidste banestump er elektrificeret. For egen regning vil jeg tilføje, hvem skal rydde op på infrastrukturen, hvis strømforsyningen bliver lagt ned for alvor.

mvh
-iv1ar1111

Bare lige... ;) Hvis ledningerne ryger ned, kører der heller ikke dieseltog forbi ;)

Det kommer vist meget an på situationen. Man kan godt forestille sig situationer, hvor banen bare må ryddes, så en togdrift kan genoptages med det man har, f.eks. i "urolige situationer".

Mvh.
Lars

Renoveringen af MZ 1439
Af steenth. 21/05-25, 15:31.
Citat fra: banemanden Dato 20/05-25, 20:29Men hvis den nu, hypotetisk set, var ikke gratis, men tæt på, og man har en god kapital i ryggen og det bedre kan betale sig, end købe et andet diesellokomotiv så er det jo rentabelt. Og dieselmaskiner hænger ikke på træerne. Bare se, hvor fint det går med at leje ME ud
Der kommer nok første en stor mængde nye dieselmaskiner (evt med dual-mode), når en eller anden operatør skal have en masse af dem, så man kan få prisen ned. Vi skal vel tilbage til det tidspunkt, hvor der blev indkøbt vel over 600 class 66, hvor hovedparten var til en britisk operatør, at at der har været en type på markedet, som var nemt at kommet til. Og det er er nu 20-25 år siden...

Renoveringen af MZ 1439
Af Krabsen. 21/05-25, 15:32.
Citat fra: banemanden Dato 21/05-25, 13:36
Citat fra: ivar Dato 20/05-25, 23:40
Citat fra: KimC Dato 20/05-25, 16:43
Citat fra: banemanden Dato 17/05-25, 12:21Efter at have set maskinen i Padborg under en pressening stå og se mere og mere forfalden ud i flere år, har jeg flere gange herinde ytret at det her var et tabt slag eller et meget dyrt slag. Jeg tror ikke denne omgang er billig, men jeg ved også nu, at lokomotivet er solgt til en meget lav pris.
Og jeg må æde mine ord - det er fantastisk at se, at sådan et smadret lokomotiv kan få liv igen. Men jeg vil også sige, at billederne taler deres eget sprog når man ser, hvor meget de har fjernet på grund af rust :D

Imponerende projekt som et fedt at følge med i på afstand. Det bliver en rigtig god maskine igen!

Ja, det er et imponerende projekt. Og rigtigt dyrt. Kan den maskine nogensinde tjene den reparation hjem igen? Den har jo kørt meget hos DSB, og er blevet rettet ud efter en ulykke. Det har den ikke glemt. Jeg frygter lid at der er nogen sentimntale GM fans der mener a en GM altid kan repareres. Det kan dn også his man ser bort fra det økonomiske. Men have pengene alligevel ikke været givet bedre ud på en ny maskine?

Økonomi kan anskues på mange måder.

Fastholdelse af kvalificeret arbejdskraft i tomgangsperioder - sparker man en medarbejder ud, så er der andre skorstene, der ryger. Offentlig medfinansiering i form af jobtræning, rehabilitering m.v.

Som banemanden nævner, der vil stadig være brug for dieseler, det varer længe inden den sidste banestump er elektrificeret. For egen regning vil jeg tilføje, hvem skal rydde op på infrastrukturen, hvis strømforsyningen bliver lagt ned for alvor.

mvh
-iv1ar1111

Bare lige... ;) Hvis ledningerne ryger ned, kører der heller ikke dieseltog forbi ;)
Men det kan løses med en isoleret kabeltang, så dieseldrift kan startes. Tager lidt længere tid at retablere ledningsnettet - især hvis det sker i en krisesituation med vanskelige leverancer.

Renoveringen af MZ 1439
Af KimC. 21/05-25, 17:18.
Citat fra: Lars Dato 21/05-25, 15:28Det kommer vist meget an på situationen. Man kan godt forestille sig situationer, hvor banen bare må ryddes, så en togdrift kan genoptages med det man har, f.eks. i "urolige situationer".

Den dag hvor ERTMS er helt udrullet kommer. Og det er mit indtryk at ERTMS er langt mere sårbart over for cyberangreb end relæanlæg. Kan en uromager lægge elnettet ned, kan de også "ordne" ERTMS. Så er man bedre stillet med en stak togbusser i baghånden.
 

Renoveringen af MZ 1439
Af banemanden. 21/05-25, 17:59.
Citat fra: Krabsen Dato 21/05-25, 15:32
Citat fra: banemanden Dato 21/05-25, 13:36
Citat fra: ivar Dato 20/05-25, 23:40
Citat fra: KimC Dato 20/05-25, 16:43
Citat fra: banemanden Dato 17/05-25, 12:21Efter at have set maskinen i Padborg under en pressening stå og se mere og mere forfalden ud i flere år, har jeg flere gange herinde ytret at det her var et tabt slag eller et meget dyrt slag. Jeg tror ikke denne omgang er billig, men jeg ved også nu, at lokomotivet er solgt til en meget lav pris.
Og jeg må æde mine ord - det er fantastisk at se, at sådan et smadret lokomotiv kan få liv igen. Men jeg vil også sige, at billederne taler deres eget sprog når man ser, hvor meget de har fjernet på grund af rust :D

Imponerende projekt som et fedt at følge med i på afstand. Det bliver en rigtig god maskine igen!

Ja, det er et imponerende projekt. Og rigtigt dyrt. Kan den maskine nogensinde tjene den reparation hjem igen? Den har jo kørt meget hos DSB, og er blevet rettet ud efter en ulykke. Det har den ikke glemt. Jeg frygter lid at der er nogen sentimntale GM fans der mener a en GM altid kan repareres. Det kan dn også his man ser bort fra det økonomiske. Men have pengene alligevel ikke været givet bedre ud på en ny maskine?

Økonomi kan anskues på mange måder.

Fastholdelse af kvalificeret arbejdskraft i tomgangsperioder - sparker man en medarbejder ud, så er der andre skorstene, der ryger. Offentlig medfinansiering i form af jobtræning, rehabilitering m.v.

Som banemanden nævner, der vil stadig være brug for dieseler, det varer længe inden den sidste banestump er elektrificeret. For egen regning vil jeg tilføje, hvem skal rydde op på infrastrukturen, hvis strømforsyningen bliver lagt ned for alvor.

mvh
-iv1ar1111

Bare lige... ;) Hvis ledningerne ryger ned, kører der heller ikke dieseltog forbi ;)
Men det kan løses med en isoleret kabeltang, så dieseldrift kan startes. Tager lidt længere tid at retablere ledningsnettet - især hvis det sker i en krisesituation med vanskelige leverancer.

Ja, det er da rigtigt. Men jeg tror ikke, at jeg ville basere en omkostningstung investering i togmateriel på det. Og så dieseldrift kan startes? Altså, det kræver jo at dieselmaskinerne er tilgængelige der hvor problemet er.
Jeg forstår nostalgien ved en dieselmaskine og glæden ved at høre dem. Men i lige det her tilfælde, synes jeg nok at nostalgien giver nogle lidt barnlige synsvinkler.

Jeg tog det oprindelige som om, at man ville mangle dieselmaskiner, hvis køreledninger rives ned. Ved en nedrevet køreledning får du ikke lov at køre under, om så dit lokomotiv er lavet af guld og ejet af kongen - primært fordi der står folk og arbejder på, at hænge dem op igen. Du kan også regne med, at i det sekund de melder ledningen klar igen, så kører der et tog forbi lige efter.

Og så er det jo bare bevist temmeligt mange gange, at dieselmaskiner og tog har deres fordele som elektriske maskiner og tog har det. Fra et driftsperspektiv, er det ret tydeligt hvad der har flest, også når man kigger på andre lande vi sammenligner os med.


Renoveringen af MZ 1439
Af RasmusD. 21/05-25, 18:20.
Det er jo ikke sådan at skinnerne pludselig knækker eller glider fra hinanden, hvis ETCS går ned.

Sikkerhedsforanstaltningerne og nødprocedurerne i ETCS er der jo for at kunne have en tæt toggang. I mere, skal vi kalde dem "for vort land svære tider", er det jo nok ikke nødvendigt at køre 6-10 tog i timen på alle banestykker. Togkontrolanlæg kan udkobles, sporskifter kan lokalbetjenes eller låses. Hvis forsvaret er nødt til at flytte noget via jernbanen, så finder de nok en vej - uanset om signalerne virker eller ej.

Renoveringen af MZ 1439
Af Lars. 21/05-25, 19:35.
Citat fra: banemanden Dato 21/05-25, 17:59Jeg tog det oprindelige som om, at man ville mangle dieselmaskiner, hvis køreledninger rives ned. Ved en nedrevet køreledning får du ikke lov at køre under, om så dit lokomotiv er lavet af guld og ejet af kongen - primært fordi der står folk og arbejder på, at hænge dem op igen. Du kan også regne med, at i det sekund de melder ledningen klar igen, så kører der et tog forbi lige efter.



Ja, i en normalsituation.

Men hvis elforsyningen er sat ud af drift på grund af f.eks. en terrorhandling eller hvad det kunne være, og det ikke er "bare" at hænge ledningerne op igen, så får jeg lov til at køre med det, jeg har, for at få driften igang. Og så ville det være rart at have andet end nogle veterandamploks til at få togene i drift.

Mvh.
Lars

Renoveringen af MZ 1439
Af mss. 21/05-25, 21:02.
Lige præcis. Både arbejdstog, godstog og for den sags skyld militærtog skal kunne køres med uafhængig energikilde.
Uden signalsystem foregår det vel low-tech med radio og rigeligt langt mellem togene.
En skønne dag får man nok anskaffet nye lokomotiver der ikke er afhængige af køreledninger, men indtil da må man holde liv i de disponible dieselloks der er.


Kunne i ikke tage og flytte den her diskussion over i en anden tråd?


Gå op Sider: 1 2 [3]

DSB trafikinformation

No feed

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak