Citat fra: Krabsen Dato 21/05-25, 15:32Citat fra: banemanden Dato 21/05-25, 13:36Citat fra: ivar Dato 20/05-25, 23:40Citat fra: KimC Dato 20/05-25, 16:43Citat fra: banemanden Dato 17/05-25, 12:21Efter at have set maskinen i Padborg under en pressening stå og se mere og mere forfalden ud i flere år, har jeg flere gange herinde ytret at det her var et tabt slag eller et meget dyrt slag. Jeg tror ikke denne omgang er billig, men jeg ved også nu, at lokomotivet er solgt til en meget lav pris.
Og jeg må æde mine ord - det er fantastisk at se, at sådan et smadret lokomotiv kan få liv igen. Men jeg vil også sige, at billederne taler deres eget sprog når man ser, hvor meget de har fjernet på grund af rust
Imponerende projekt som et fedt at følge med i på afstand. Det bliver en rigtig god maskine igen!
Ja, det er et imponerende projekt. Og rigtigt dyrt. Kan den maskine nogensinde tjene den reparation hjem igen? Den har jo kørt meget hos DSB, og er blevet rettet ud efter en ulykke. Det har den ikke glemt. Jeg frygter lid at der er nogen sentimntale GM fans der mener a en GM altid kan repareres. Det kan dn også his man ser bort fra det økonomiske. Men have pengene alligevel ikke været givet bedre ud på en ny maskine?
Økonomi kan anskues på mange måder.
Fastholdelse af kvalificeret arbejdskraft i tomgangsperioder - sparker man en medarbejder ud, så er der andre skorstene, der ryger. Offentlig medfinansiering i form af jobtræning, rehabilitering m.v.
Som banemanden nævner, der vil stadig være brug for dieseler, det varer længe inden den sidste banestump er elektrificeret. For egen regning vil jeg tilføje, hvem skal rydde op på infrastrukturen, hvis strømforsyningen bliver lagt ned for alvor.
mvh
-iv1ar1111
Bare lige...
Hvis ledningerne ryger ned, kører der heller ikke dieseltog forbi 
Men det kan løses med en isoleret kabeltang, så dieseldrift kan startes. Tager lidt længere tid at retablere ledningsnettet - især hvis det sker i en krisesituation med vanskelige leverancer.
Ja, det er da rigtigt. Men jeg tror ikke, at jeg ville basere en omkostningstung investering i togmateriel på det. Og så dieseldrift kan startes? Altså, det kræver jo at dieselmaskinerne er tilgængelige der hvor problemet er.
Jeg forstår nostalgien ved en dieselmaskine og glæden ved at høre dem. Men i lige det her tilfælde, synes jeg nok at nostalgien giver nogle lidt barnlige synsvinkler.
Jeg tog det oprindelige som om, at man ville mangle dieselmaskiner, hvis køreledninger rives ned. Ved en nedrevet køreledning får du ikke lov at køre under, om så dit lokomotiv er lavet af guld og ejet af kongen - primært fordi der står folk og arbejder på, at hænge dem op igen. Du kan også regne med, at i det sekund de melder ledningen klar igen, så kører der et tog forbi lige efter.
Og så er det jo bare bevist temmeligt mange gange, at dieselmaskiner og tog har deres fordele som elektriske maskiner og tog har det. Fra et driftsperspektiv, er det ret tydeligt hvad der har flest, også når man kigger på andre lande vi sammenligner os med.