Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Nedrevet køreledning på Fyn
Gå ned Sider:[1] 2 3
Toggangen på Fyn har siden i eftermiddags været indstillet mellem Odense og Fredericia pga. en nedrevet køreledning ved Ejby.

Rygtet vil vide, at det er en DSB IR4 der har nedrevet den - man fristes næsten til at sige 'som sædvanligt', da netop denne type materiel, har mange af de tilfælde på samvittigheden.

Man kan yderligere læse på diverse fora, at DSB nok i princippet har opgivet sine passagerer. Der mangler information og der kan ikke skaffes togbusser til at køre de strandende passagerer videre - DSB har åbenbart en så elendig kontrakt mht. til togbusser, at man bare opgiver at skaffe dem.

De børn er der med børneguiden, er også fanget i DSB'sk helvede. Der er forældre der ikke ved hvor deres børn befinder sig - hvilket er helt uacceptabelt, når de overgiver ansvaret til DSB - et ansvar DSB, så har svært ved at indfrie.

Det mest besynderlige er, dog at DSB åbenbart ikke draget nogen læring, at de andre tilfælde hvor der er gået skævt. Det minder mest om, at man starter fra bunden hver gang - for nogen erfaring, ser man ikke ud til at benytte sig af.

Nedrevet køreledning på Fyn
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 8/06-25, 20:01.
Seneste redigering: 8/06-25, 20:04 af Per Holm
Citat fra: Henrik Hansen Dato  8/06-25, 19:15... og der kan ikke skaffes togbusser til at køre de strandende passagerer videre - DSB har åbenbart en så elendig kontrakt mht. til togbusser, at man bare opgiver at skaffe dem.

Sidst emnet var oppe var svaret at der slet ikke er indgået nogen kontrakter i den retning. Der er ingen busselskaber der betales for at have hundrede chauffører siddende klar til at sætte sig ind i busser og køre løs. Det må klares i hvert enkelt tilfælde og hvis de "frie" chauffører har benyttet fridagene til "pinsefrokost" eller har andre aftaler vil de næppe være til disposition.

Et beredskab kunne selvfølgelig klares men det skulle i så fald også betales over billetindtægterne ...

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

DSB skal iflg. EUs regler for passagerbefordring sørge for videre transport, hvis toget af en eller anden grund ikke kan køre som planlagt. Det hjælper ikke, at DSB bare slår ud med armene og siger 'vi kan ikke skaffe togbusser, så I må klare jer selv', så har man ikke opfyldt kravene i forordningen. Så må DSB betale taxi-kørsel, men det kan jeg forstå, at de har nægtet.

DSBs troværdighed som virksomhed er i forvejen ikke prangende, og det ligner mere og mere en regel , at der ikke kan skaffes togbusser ved akutte hændelser. Det er jo netop derfor, man skal have en aftale med et busselskabet, som mod betaling, kan stille med X antal busser inden for Y timer, specielt for en hovedstrækning som over Fyn.

Jo, det koster noget, men det gør alle 'serviceaftaler', hvor man sikre sig mod akutte hændelser.

De børn er der med børneguiden, er også fanget i DSB'sk helvede. Der er forældre der ikke ved hvor deres børn befinder sig - hvilket er helt uacceptabelt, når de overgiver ansvaret til DSB - et ansvar DSB, så har svært ved at indfrie.

Uden at kende det aktuelle situation må jeg da antage, at børnene sikkert har telefoner til at kontakte forældrene - og at børneguiden har ansvaret for børnene lige til situationen er løst. Om det så indebærer, at forældre henter deres børn et sted på Fyn.

Nedrevet køreledning på Fyn
Af Leif Jørgensen, Hedehusene. 8/06-25, 23:04.
Der er ikke børneguide med pinsedag. Det er der først i morgen, 2. pinsedag. Og børnene skal under alle omstændigheder have følgesedler med kontaktinformationer på dem, der afleverer og henter dem. Men den slags fakta er selvfølgelig ikke relevante for folk, der bare vil kværulere...

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Det drejer sig om 2 IR4 stammer, som holder i Fredericia nu. Jeg stod på Fredericia, da de kom kørende igennem. Kan ikke huske numrene, men den forreste havde fået revet den ene strømaftager af, mens det bagerste togsæt have fået betydelige skader på begge sine strømaftagere.

I forhold til togbusser, så er der også festivaler og firma fester igang, netop i dag, samt anden togbuskørsel på Sjælland, som har gjort at især Viking ikke har kunne stille med busser og mandskab.

Citat fra: Henrik Hansen Dato  8/06-25, 22:41DSB skal iflg. EUs regler for passagerbefordring sørge for videre transport, hvis toget af en eller anden grund ikke kan køre som planlagt. Det hjælper ikke, at DSB bare slår ud med armene og siger 'vi kan ikke skaffe togbusser, så I må klare jer selv', så har man ikke opfyldt kravene i forordningen. Så må DSB betale taxi-kørsel, men det kan jeg forstå, at de har nægtet.

Problemet er at man tilladt at fusionere en masse busselskaber til en stor busaktør, hvor der er langt ned til nummer 2. Og de magter ikke at skaffe nok busser, når der brug for dem akut. Enten bruges busser andre steder eller så mangler der chauffører. Jeg har selv været ramt af manglede togbusser, hvor jeg måtte opgive rejsen og tage hjem igen.

Og mit indtryk, når jeg snakker med dem, ved hvad der rørt sig intern hos DSB, at der er frustration over situationen. Problemet pt. at der ikke nogen andre operatører, som på papiret har kapacitet til at løfte opgaven. Så selvom EU har nogle regler, så det meget svært at får det problem løst med at der meget tit mangler togbusser, når der brug for dem akut og tit også ved planlagte kørsler. For jeg selv måtte påpege, at var et problem, at er ikke var planlagt togbusser natten efter fredag og lørdag ved den sidste udrulning af signalsystemet på S-tog, fordi de ikke kunne skaffe chauffører nok.

Citat fra: LM94 Dato  8/06-25, 23:05Det drejer sig om 2 IR4 stammer, som holder i Fredericia nu. Jeg stod på Fredericia, da de kom kørende igennem. Kan ikke huske numrene, men den forreste havde fået revet den ene strømaftager af, mens det bagerste togsæt have fået betydelige skader på begge sine strømaftagere.

ER 25+ER 35.
 


Nedrevet køreledning på Fyn
Af andersj, Aalborg. I dag 01:16.
Det er svært at se hvad man kan gøre på korridoren København-Fredericia, hvor der typisk er rigtig mange passagerer. I de fleste tilfælde vil det være hurtigst at vente på at togtrafikken genoprettes, ligesom man gør syd for grænsen.

Men i weekender og på helligdage kunne man have en aftale med de vognmænd der kører rutebusser, men det kræver selvfølgelig at de har chauffører der er villige til at køre akut. Fynbus har eksempelvis 300 busser på kontrakt, hvoraf en del selvfølgelig kører på en helligdag.

Anders

Citat fra: LM94 Dato  8/06-25, 23:05Det drejer sig om 2 IR4 stammer, som holder i Fredericia nu. Jeg stod på Fredericia, da de kom kørende igennem. Kan ikke huske numrene, men den forreste havde fået revet den ene strømaftager af, mens det bagerste togsæt have fået betydelige skader på begge sine strømaftagere.

I forhold til togbusser, så er der også festivaler og firma fester igang, netop i dag, samt anden togbuskørsel på Sjælland, som har gjort at især Viking ikke har kunne stille med busser og mandskab.

Viking skriver ellers de har ca. 1500 busser og de kan klare en hver opgave intet er for lille eller for stort for dem

Kunne også sige DSB kunne gøre lidt.
Uden at have en pind forstand på de dele.
Et par IC3 optik, folk over, pendul til nærmeste station med strøm. Så videre

Kunne man ikke det?

Citat fra: lomse Dato I dag 09:18Kunne også sige DSB kunne gøre lidt.
Uden at have en pind forstand på de dele.
Et par IC3 optik, folk over, pendul til nærmeste station med strøm. Så videre

Kunne man ikke det?

Dit forslag smager uhyggeligt meget af 'bare lige' tænkning.
Og typisk 'bare lige' opgaver/projekter er at kompleksitet og omfang er dårligt forstået og derfor katastrofalt undervurderet...

Eskild

Citat fra: lomse Dato I dag 09:18Kunne også sige DSB kunne gøre lidt.
Uden at have en pind forstand på de dele.
Et par IC3 optik, folk over, pendul til nærmeste station med strøm. Så videre

Kunne man ikke det?

DSB VAR begyndt drifte med dieseltog, men måtte stoppe igen, så det var åbenbart ikke en mulighed.

Citat fra: lomse Dato I dag 09:18Kunne også sige DSB kunne gøre lidt.
Uden at have en pind forstand på de dele.
Et par IC3 optik, folk over, pendul til nærmeste station med strøm. Så videre

Kunne man ikke det?
En nedfalden køreledning kører man ikke forbi uanset hvad. Og skal man fikse en køreledning holder man også i vejen for tog. Hvorfor begge spor var spærret i længere tid, skal jeg ikke spekulere om, men de spærrer ikke spor for hyggens skyld :)

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Det kunne man i princippet, men i går var begge spor spærret, så det var ikke en mulighed.

Køreledningerne er vist ødelagt over et længere stykke i højre spor fra før Ejby til Middelbart. Hvilket desværre gør, at man kun kan kører et stærkt begrænset antal tog i timen i hver retning, da man kun at et spor at køre i fra Middelfart til Årup.

Hvis man kan undgå at rejse over Fyn i dag med tog, så er det nok det man skal. Det er rent kaos, togene er forsinket med op til 1 time og der er sikkert også alt for mange mennesker i alt for få tog...

Gå op Sider:[1] 2 3
DSB S 738NFJ MT 4

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak