Citat fra: Henrik Hansen Dato 8/06-25, 22:41DSB skal iflg. EUs regler for passagerbefordring sørge for videre transport, hvis toget af en eller anden grund ikke kan køre som planlagt. Det hjælper ikke, at DSB bare slår ud med armene og siger 'vi kan ikke skaffe togbusser, så I må klare jer selv', så har man ikke opfyldt kravene i forordningen. Så må DSB betale taxi-kørsel, men det kan jeg forstå, at de har nægtet.
Problemet er at man tilladt at fusionere en masse busselskaber til en stor busaktør, hvor der er langt ned til nummer 2. Og de magter ikke at skaffe nok busser, når der brug for dem akut. Enten bruges busser andre steder eller så mangler der chauffører. Jeg har selv været ramt af manglede togbusser, hvor jeg måtte opgive rejsen og tage hjem igen.
Og mit indtryk, når jeg snakker med dem, ved hvad der rørt sig intern hos DSB, at der er frustration over situationen. Problemet pt. at der ikke nogen andre operatører, som på papiret har kapacitet til at løfte opgaven. Så selvom EU har nogle regler, så det meget svært at får det problem løst med at der meget tit mangler togbusser, når der brug for dem akut og tit også ved planlagte kørsler. For jeg selv måtte påpege, at var et problem, at er ikke var planlagt togbusser natten efter fredag og lørdag ved den sidste udrulning af signalsystemet på S-tog, fordi de ikke kunne skaffe chauffører nok.