Mere om RIC-mærket

af Steffen Dresler, 12/12 2013, 23:00 (3797 dage siden) @ T. Rithmester

Go´aften til alle!

Der er nogle misforståelser, der lige skal rettes:

RIC Plaque
Det er nu ikke helt korrekt med hensyn til udsagnet om, at der ikke skal være en landekode på CIWL materiellet.

Efter den 2. verdenskrig blev de fleste CIWL vogne RIC mærkede og blev derfor udstyret med den såkaldte ”RIC plaque” på vangerne. Denne plade indeholdt informationer om, hvilken jernbaneforvaltning (landekode), der var ansvarlig for og havde godkendt vognens tekniske udstyr i henhold til gældende RIC regler, vognens interne CIWL nummer, lande for hvilke vognen var godkendt for kørsel, godkendte færgeoverfarter og endelig andre tekniske informationer som elektrisk opvarmning mv. Der skete dog ændringer af informationerne anført på RIC plaque hen ad vejen, bl.a. blev vognens tilladte maksimalhastighed senere angivet på pladen. RIC pladen blev ikke anvendt på vognmateriel, der blev anvendt til indenlands ruter i Tyrkiet, Spanien og Portugal.

Landekoden var ikke et udtryk for en vogns nationale CIWL divisions tilhørsforhold, men hvilken jernbaneforvaltning, der var teknisk ansvarlig og hvor vognen normalt skulle efterses i henhold til aftaler og kontrakter CIWL og jernbaneforvaltningerne imellem. Dog kunne der selvfølgelig være sammenfald mellem landekoden anført på ”RIC plaque” samt et nationalt tilhørsforhold. Bl.a. var de fleste spisevogne efter den anden verdenskrig af 42xx serien, der var i løb til og fra Danmark ”DK” mærkede på ”RIC plaque” og blev efter aftale med CIWL, efterset ved Centralværkstedet i København. Sovevognsmateriellet derimod, bortset fra vognene 3010 – 3014, blev efterset ved et af CIWL egne værksteder i Italien (Rom eller Milano), Østrig (Wien), Frankrig (St- Denis, Villenneuve eller L`Ouraq), Tyskland (München) eller Belgien (Ostende). Derfor var sovevognene mærkede med en af de pågældende landes landekoder, uagtet de måske løb fast et helt andet sted. Disse landekoder var: FS (senere ændret til It) = Italien, ÖBB (senere A) = Østrig, F1 til F5 samt PLM (senere udelukkende et ”F”) = Frankrig, DB = Tyskland og B = Belgien.

Det var et CIWL ansvar at orientere om til- og afgang af vognmateriel fra de nationale CIWL divisioner og til respektive landes jernbaneforvaltninger, der nu var indgået aftaler/kontrakt med.

Herunder nogle eksempler på RIC plaque:

[image]
RIC plaque for VL 3904 med FS som ansvarlig.

[image]
RIC plaque fra CIWL Materiel Roulant (Teknisk beskrivelse af materiellet 1955).

[image]
RIC plaque som VL 3929 så ud fra ca. 1950/1951 og frem.

[image]
RIC plaque, CIWL hovedtegning.

__________________________________________________________________________________
Forudsætning for påskrifter på VL 3929.
Vognen blev udrangeret fra CIWL i 1977 og solgt til museum i Hamburg/tysk jernbaneklub. Herfra blev den i 2010 erhvervet af Danmarks jernbanemuseum (DRM) og transporteret til Cvk Kh for fuldstændig revision.
Vognen er oprindeligt bygget hos Nivelles i Belgien i 1949 som type YT. Vognen blev ikke ændret til type YU som ellers angivet andre steder. Vognen blev efter mindre ændring, bl.a. montering af ventilatorer i kupeerne, sendt til Tyrkiet i 1968. Dog synes det ikke som om, at vognen fik UIC nummerering og litrering samt at påskrifter anbragt i henhold til denne anordning ved denne lejlighed. Det er således opfattelsen, at de påskrifter mv. der fandtes på vognen da DJM overtog denne, er dem der blev påsat, da vognen blev trukket hjem fra Tyrkiet i begyndelsen af 1970´erne og planlagt indsat i bl.a. biltog i Europa med udgangspunkt i Tyskland.
Det er DJM agt at tilbageføre vognen til det udseende den havde ved indsættelsen i sovevognsløb mellem Skandinavien og Frankrig omkring 1949/1950. Hvis dette imidlertid ønskes helt gennemført, også med hensyn til bl.a. de tekniske påskrifter, bliver disse derfor ikke i overensstemmelse med nugældende praksis med hensyn til anbringelse/placering og ikke mindst indhold, da nutidige driftsvognes påskrifter er reguleret af UIC/RIC regler herfor. Men da vognen primært skal være udstillet, kun køre få nationale kørsler og er en museumsvogn optaget i DJM driftsmateriel, men trods dette opfylder gældende tekniske krav til driftsmateriel, kan der ses bort for dette.

Håber at dette skulle give de ønskede svar.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak