broen på HBS

af Flemming, 16/4 2014, 21:34 (3669 dage siden) @ A. Nissen

Hej

Tak for dine reflektioner omkring det formodede sprængrør. Røret er af beton og er indtil videre afdækket i en dybde af fem meter. Det er placeret umiddelbart op ad den bærende gittermast, som jeg mener er 14-15 meter høj. Det fremgår af Horsens Kommunes hjemmeside, at man mener, at det er et sprængrør. Jeg er ingenlunde ekspert i sprængningsteknik, men mener at vide, at når en sprængning indkapsles på denne måde, bliver trykket fordelt over et større område. Umiddelbart giver det god mening, såfremt man bruger tilstrækkeligt med sprængstof, idet både dæmning og gittermast i så fald vil blive ødelagt, og derved forhindre normal togdrift i en længere periode. Det giver også god mening at vælge netop dette sted på strækningen, da det i tilfælde af en sprængning ville blive nødvendigt at etablere et nyt brofag over Gudenåen, så vandet ville kunne passere uhindret under jernbanen.

Omkring udgravningen er den opdelt i to faser. I første omgang fjerner man kun de øverste 5 meter grus, hvilket man forventer at være færdige med omkring den 1. maj. Derefter påbegynder broentreprenøren afrensning, sandblæsning og maling af broen, hvilket sikkerhedsmæssigt er lettere at udføre, når dybden under brofaget kun er få meter. Når dette arbejde er afsluttet, fjerner man det resterende grus helt ned til vandløbet (Gudenåen), hvorefter de to gittermaster bliver renoveret. Horsens Kommune forventer, at hele renoveringen af broen er afsluttet i det sene efterår.

Venlig hilsen

Flemming Høj Petersen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Indsend billeder

Jernbanebøger

Lokomotivet Årsskrift 2023

Lokomotivet Årsskrift 2023. Pris 460 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak