KBE V17 = Østbanen M10
Hej"
Ja overskriften burde faktisk være fra Skrot til Slot og retur!!
Vinteren 1979 lånte Østbanen KBE V17 dvs noget af den var faktisk V13!
Banens egne dieselloko var kørt i smadder, pga. den hårde vinter dette år!
V17 nåede dog først frem i marts måned, og da var det værste overstået!
1980 fik banen lov til at købe den! og den blev døbt M10 men der stod
stadig KBE på den!
Året efter malede man den i Østbane design!
Det foregik i ringremisen i Hårlev! diskret udført af en malermester
fra Karise! ( Miljøhensyn??)
M10 var i starten ikke særlig stabil! Motorblok og Topstk. passede ikke
sammen! En planslibning løste dog problemet!
M10 blev sendt på pension da banen købte MX!
1993 købte vognmand Svend Rasmussen ( også kendt fra IBK ) den! herefter
stod den meget af tiden udendørs i Køge.
2008 blev den atter solgt,til Railservice, der påbegyndte en revision og
opmaling, dette foregik i en Hal i Rødekro.
Arbejdet blev såvidt, jeg er orienteret aldrig fuldført!
I dag står den nærmest som vrag i Padborg!
V17 i Hårlev 1979
Hårlev 1979 med David i baggrunden
M10 i Fakse Ladeplads 1980
Fakse Ladeplads 1982
M10 i Rødekro 2009 ( foto Lasse Toylsbjerg-Petersen)
mvh
Thyge