Ukendt (loko-)motiv, ukendt sted. (Mer´ tak) II

af Bent Hansen, 2/8 2014, 21:15 (3584 dage siden) @ Bent Hansen

Vu fortsætter, hvor vi slap:

Fra mit arkiv gengives følgende, der sikkert her været i dette forum før, men siden har jeg indhentet nye oplysninger i UK.

Bagnall 950/1887. 800 mm. Navn: Jessie, Sappeur. Nummer: 2.
1887 Leveret til N. C. Monberg som Jessie via F. Creutzberg, København.
1889 Anlæg af Vestvolden ved Avedøre for Andersen og Sørensen.
1892 - 93 Anlæg af Frihavnen for N. C. Monberg. Jessie.
Ca. 1900 Anlægsarbejder mellem Valby og Vigerslev for N. C: Monberg. Jessie.
1903 ca. Anlæg af Østerport Station for N. C. Monberg. Jessie.
1903 - 1904 Anlæg af TFJ for Brøchner-Larsen & Krogh. Sappeur.
1905 - 1907 Anlæg af Södra Ölands Järnvägar. Brøchner-Larsen & Krogh. Sappeur.
1908 - 1910 Anlæg af Mjölby - Hästholmen (s Hamn) for Brøchner-Larsen & Krogh. Sappeur.
1910/11 Til NJAB.
1915 Solgt.
Bemærkninger
Følgende står der i Bagnalls leverancelister:
Bagnall 950 “Jessie”:
Leveret ab fabrik 11/1887
Sporvidde 2’ 7½”
Hjulfølge 0-4-0 ST Udvendige cylindre 9” x 13½”. NB. Det var ikke et saddeltanklokomotiv!
Leveret via forhandler F. Chretzberg, til N. C. Monberg Kbh., Dk. NB. Han hed Chreutzberg.
Briterne har også angivet maskinen som en 1-4-0 maskinen, altså med forløber!
Sporvidden ses normalt omregnet til 800 mm, men også 31½ engelsk tomme eller 2 fod 7½ tomme er set. Svenskerne opgiver med NJAB som kilde en sporvidde på ca. 750 mm. Det er næppe rigtigt. Bo Gyllenberg mener, at lokoet på et tidspunkt havde 891 mm sporvidde. Alfred Hansen mener, at lokoet i Danmark kørte på 785 mm.
Byggeår 1888 er også set, men det var altså 1887.
Lokoet er også set opgivet af fabrikanten som 1B0T, og andetsteds 0B0ST, men på foto var det 0B0T.
Første syn i Danmark er foretaget for Andersen & Sørensen, Avedøre 12.01.1889 og 07.02.1889.
Södra Ölands Järnvägar anlagdes 1905 - 09, men lokoet var formentlig kun med i starten ved
jordarbejdet i følge Yngve Holmgren.
NJAB ejedes af Brøchner-Larsen & Krogh.
Lokoet gik muligvis tilbage til Brøchner-Larsen & Krogh i 1915, men det ses dog ikke at være i deres besiddelse.
Lokoet er mærket Sappeur allerede 1891. Lokomotivet ses på et foto fra 1892 - 94 at hedde Sappeur. På et foto fra samme arbejdsplads fra 1894 eller 95 hedder det Jessie. “Sappeur” er fransk, og den engelske version er “Sapper” er ingeniørsoldat. “Sapeur” med ét “p” er det franske ord for “stenhugger”, hvilket rimer meget godt med f.eks. “fortifikationsarbejde”.
Hvorfor skifter lokomotivet navn? Sapeur ville være et udmærket navn ved anlægget af Vestvoldenen. Monberg havde i forvejen Minør og Pioner.

Tilbage til trådens første billede:
Det er ikke taget ved anlæg af Vestvolden, for da var gravemaskinen på billedet ikke bygget endnu!
Sapeur deltog ved anlæg af TFJ, men herfra kendes gravemaskinen heller ikke. Den har dog været i sving også efter 1894, hvor Frihavnens første etape var færdig. De øvrige etaper anlagdes alle med søgående gravemaskiner. Lignende gravemaskiner kendes fra brunkullene i Troldhede under første verdenskrig og fra anlægget af Rødby Havn, men herfra kendes Jessie/Sapeur ikke.

Skulle der alligevel have været to ens maskiner, både en Jessie og en Sapeur? Briterne oplyser, at sporvidden var lidt i UK, men der findes trods alt en anden Bagnall af samme sporvidde Nemlig Bagnall 1334/1891. Dette var en 0-4-0, men med lidt mindre cylindre på 6½” x 10” og var leveret til forhandleren Bale & Edwards i april måned 1891, altså tidsnok til frit efter Archimedes at bringe forvirring i mine cirkler.

Jeg vedføjer et foto fra anlægget af Københavns nye Hovedbanegård 1903 samt HJs udsnitsfoto, der formentlig ligger i skyen. Der skal jeg lige op og hente det.
[image]

Et af svarene her påpegende, at Sapeur/Jessie havde en vis lighed med et andet ukendt lokomotiv. Det synes jeg ikke, men det havde ellers været rart. Det andet ukendte søges stadig i det store udland.

Med venlig hilsen
Bent Hansen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere
Svenska-lok

Jernbanebøger

Amagerbanen på cykel

Amagerbanen på cykel. Pris 260 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak