Avatar

Torsdagsbilleder - FFJ - Vadum Syd

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/9 2014, 22:21 (3520 dage siden) @ Mire

Meget interessant, Mire. Det spor havde jeg helt glemt. Men jeg har naturligvis gravet videre: Jeg har registreret Voerbjerg PrS. som anlagt i 1954/55 og ibrugtaget for trafik 1. februar 1955. Det spor, som du betegner som 'Vouergård', findes ikke officielt under det navn hos banerne, og Hvorupgård station havde intet med sporet at gøre; den lå små 5 kilometer længere mod nordøst på DSBs's strækning mod Hjørring.
Navnet 'Voerbjerg' dukker hos mig først op efter nedlæggelsen af FFJ og da som PrS. for A/S Dansk Durisol, fra 1. august 1963 for Tectum AmbA, mens Flyvevåbnets spor fortsat hedder Vadum Syd. Ekspedition af sendinger blev både for Voerbjerg og Vadum Syd foretaget af Nørresundby (Aalborg) station.
Fra 1969 til 1972 er Voerbjerg S. (= det gamle FFJ-hovedspor + Vadum Syd-sporet)udgående fra DSB's hovedspor mellem Nørresundby og Hvorupgård St. Fra 28. november 1972 er Voerbjerg-sporet beliggende på Nørresundby station, da stationen denne dag ibrugtog sit relæsikringsanlæg, så da må I-signalet være blevet udflyttet. I praksis må Voerbjerg S. fra 1969 have været betragtet som "stamsporet" (hvilket jeg også svagt erindrer, at Peer Thomassen engang har fortalt mig), mens Vadum Syd PrS (lufthavnen) betragtedes som et stikspor fra Voerbjerg-sporet ind på lufthavnsområdet. Om sporet har heddet Voerbjerg i FFJ-tiden, har jeg aldrig set noget op i arkiverne, så jeg er naturligvis interesseret i dokumentation herfor.
Kan det i øvrigt tænkes, at DSB's rangermaskiner i årene 1955-1969 har betjent såvel Durisol/Tectum og Vadum Syd (Lufthavnen) via FFJ? FFJ har jo ikke haft megen interesse i at udføre en sådan betjening (jf. hver 3. dag). Eller har man holdt strengt på opgavefordelingen banerne imellem?


Med venlig hilsen

M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts


Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak