Hurtigtogdbiletter+

af Georg Schmidt, 10/9 2014, 10:53 (3517 dage siden) @ gamle ole

Hej Gamle Ole
Jeg holder som dig også meget af de gamle køreplaner, og kommer man først i gang med "forskningen" som du er god til at sætte gang i (:-D) bliver man grebet af nostalgien, og så kan man godt få en del arbejde ud af det.:-D
Især køreplanerne fra før 1955 viser også lidt om trækkraften.

Herunder udsnit af omslaget på køreplanen 54-55 og sommer 1955 der viser udvalget af togarter og "oprydningen" i 1955.

[image]
Her 54-55 med hele sortimentet af togarter.

[image]
Her sommer 55 efter oprydningen hvor bl. a. ME og MI er forsvundet.

"MI" ses første gang i sommerkøreplanen 1934 i forbindelse med MP-vognens tilkomst. I den forbindelse kom der bl. a. to togpar med MP-vogne mellem Randers og Tinglev samt mellem Aarhus og Aalborg med oprangering MP-FF og evt postvogne og 100 km/t. Disse togpar var benævnt Motor-Iltog. Et af disse tog hed 237 med afgang fra Fredericia 9.45 og ankomst Randers 12.40 med oprangering MP-FF-DJ-DK. Postvognene var kommet fra København med tog 59.
En del år senere var der i 1954-55 også et motor-iltog, nemlig tog 1 Odense-Aarhus fremført af MK/FK og 120 km/t. Dette tog udgik fra Nyborg som tog 2001 med postvogne fra Sjælland og hed i tjenestekøreplanen "Motor post iltog" og blev så personførende fra Odense, denne betegnelse fandt dog ikke vej til publikumskøreplanen.

"ME" Motor Eksprestog fremkom i 1937 i forbindelse med "Nordpilen".

Ser man på persontogene i 1950-55 i vestområdet skete der jo en kraftig motorisering i forbindelse med de mange MO-vognes tilkomst. I 1950 var der i 2. distrikt 25 K-maskiner i tur til fortrinsvis persontog, i 1953 var dette tal faldet til 18 og i 1955 til kun 4 K-maskiner.

Begreberne "P" og "S" holdt sig frem til sommerkøreplanen 1969.

For os der havde med personekspedition at gøre på Århus H i 70'erne anbefalede billetkassereren os altid inden køreplansskiftet lige at læse de første sider i køreplanen, for "der står mange gode ting" som han sagde.:-D

Mvh
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak