R947 - Ibrugtagning efter hensættelse som S repareret

af Bjarne Knudsen @, 23/9 2014, 10:53 (3510 dage siden)

At der også kan være fejl eller unøjagtigheder i de "officielle" papirer bekræfter nedenstående eksempel. Er der en logisk løsning på dette?

Året 1956 bød på store udfordringer: Energikrise, isvinter, påsejling af Limfjordsbroen m.v. og dermed øget brug for damplokomotiverne igen.

R947 var hensat overkomplet, urepareret i Skanderborg. Blev hentet ind til S og udgik fra S med virkning fra 15. marts 1956. Lokomotivet gik direkte til hensættelse igen i Skanderborg. Denne gang som driftklar reserve efter S reparation.

Ovennævnte forhold gjorde det ikke nødvendigt at aktivere R947, men lokomotivet tages i brug igen den 10. september 1957. Dette bekræftes af Ma63 for september måned 1957 samt af lokomotivets Kilometerbog.

Imidlertid udviser Kilometerbogen: 200 km i AUGUST 1957, som kunne sættes i forbindelse med en prøvetur, men samtidig forbrug på 9 tons kul og 44 kg olie.
Dette hænger ikke sammen. Slet ikke sammenlignet med september 1957: 7.400 km, 91 tons kul.

Sammenholdes ovennævnte med Maskinbogen for Mdt Aarhus, hvoraf jeg sidder med originalen her i mine hænder, passer det slet ikke: R 947 er rent faktisk
aktiveret længe inden. De anførte 200 km kan nok passe, men ikke kul- og olieforbruget.

Har nogen en forklaring på hvorfor R947 regnes for aktivieret igen fra 10. september 1957 når det bevisligt har været under damp siden 31. august 1957?

Følgende kan opstilles for R947:
Indtil 25.august 1957: Hensat S-repareret i Skanderborg
26.august 1957: Befordres afkoblet i tog 2563 til Aarhus
27.august 1957: Spules og overføres til Prøveremisen.
30.august 1957: Fra Prøveremisen og disponibel Mdt Aatrhus
31.august 1957: Fremfører togene 5977-6966 og modsvarer med disse sikkert de
nævnte 200 km i Kilometerbogen. Togene tyder ikke på prøvetog.
I hvertfald ikke 6966, som er et i forvejen tillyst særtog i
henhold til en særtogsanmeldelse. Tog 5977 er et telegrafisk
tillyst særtog.
1.september 1957: Tog 2995 til Aalborg hvor den forbliver.
5.september 1957: Tog 2980 til Aarhus og tog 2069 til Aalborg.
6.september 1957: Tog 2940 til Aarhus og tog 941 til Aalborg hvor den forbliver.
11.september 1957:Tog 2980 til Aarhus og tog 2069 til Aalborg.
12.september 1957:Tog 2940 til Aarhus og tog 941 til Aalborg hvor den forbliver.
15.september 1957:Tog 2980 til Aarhus.
16.september 1957:Tog 2995 til Aalborg.
17.september 1957:Tog 1992 til Aarhus og tog 941 til Aalborg o.s.v.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak