Msek2 - Hensatte damplokomotiver

af Bjarne Knudsen @, 13/10 2014, 09:24 (3486 dage siden)

Er der en grund til anvendelse af forskellige praksis omkring hensættelse af damplokomotiver - specielt i den "anspændte periode" 1962-1967?

Nedenfor nogle eksempler idet der tages udgangspunkt i at disse lokomotiver var blandt de, der var udtaget til at skulle "bevares indtil videre":

Q338
Dette loko skal bevares, men efter hensættelse den 17.12.1965 og en kortere stund at være hensat på blindsporet nedenfor "Røgborgen" på Mdt Aarhus flyttes dette til en så afsides beliggenhed som muligt: I enden af spor 700. Selv efter officiel udrangering forbliver lokomotivet der indtil 1972 på hvilket tidspunkt det nærmest er vokset inde.
Hvorfor blev dette loko ikke som andre Aarhus-loko hensat i Skanderborg eller Langå?

H-II lokomotiverne
H 783 skal bevares og var på dette tidspunkt ikke forbeholdt Jernbanemuseet. Lokomotivet køres til Frederikshavn og hensættes indendørs.
H 784 skal bevares og hensætets i Skanderborg udendørs.
H 785 skal bevares og køres til Glyngøre og hensættes indendørs.
H 786 skal bevares og hensættes i Langå udendørs.
H 787 skal bevares og hensættes i Skanderborg udendørs.
H 788 skal bevares og hensættes i Skanderborg udendørs.
Hvorfor denne forskellige praksis? Alle loko var hensatte udtørrede.
I Skanderborg var der plads indendørs idet der på dette tidspunkt alene var A 159, K 563, O 318, Mx 131 samt maks. 1 S-revideret loko samt i en periode Hs 403 indendørs. Måske det skyldes længden, men det var vel muligt at adskille for tender, når der var tale om hensættelse i så mange år ?

H792
Skal bevares og efter kort tids hensættelse i Mdt Aarhus køres dette til Frerderikshavn og hensættes indendørs.

R958
Skal bevares og efter kort tids hensættelse i spor 700 køres dette til Viborg og hensættes indendørs og var på dette tidspunkt ikke reserveret Jernbanemuseet.

T299
Dette loko har hele tiden fra hensættelsen i 1956 været forbeholdt Jernbanemuseet, men altid været hensat udendørs i Skanderborg. Hvorfor?
Som museumsmaskine var det måske en ide denne havde været hensat indendørs også uden at være istandsat nøjagtig som K 563 var det fra starten.
Som hensat undendørs henstod den i en periode sammen med T298, der ud af til synes at være i en noget bedre stand en 299. Fra starten var dette loko hensat ikke afmonteret og endog forsynet med nummerpladen !!!

D803
Dette lokomotiv var ikke blandt dem, der skulle bevares. Men i modsætning til de øvrige D-maskiner fik denne lov til at forblive hensat i Langå i flere år. Hvofor?

R953
Dette lokomotiv var ikke blandt dem, der skulle bevares. Lokomotivet var også hensat som ikke udtørret, men i forhold til andre R-maskiner med samme "status" forblev dette hensat og overlevede til 1972. Altså 5 år efter klausulen for de berørte lokomotiver var ophævet. Hvorfor?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak