Lokomotivernes reservetjeneste
I "gemmerne" fandt jeg denne toplan 18 fra 1964, måske nogen har lyst at kigge med.
mvh Preben
I "gemmerne" fandt jeg denne toplan 18 fra 1964, måske nogen har lyst at kigge med.
mvh Preben
Hej Preben.
Tak for kikket i den nu 50 årige togplan 18. F s v angår reservetjenesten i Brande, som ikke dækkede hele døgnet, så har jeg været stationsbestyrer i Brande i årene 1957 - 1959 i flere omgange, hvor vi skulle afvente "tilbagemelding" fra Vejle Nord for tog 736, som var sidste tog på strækningen, og som Brande var reservelokomotivstation for.
Den ekstra arbejdstime blev benyttet til at rydde op efter aftenens travlhed.
Bedste hilsener
Ove af Erritsø (og HHJ)
Findes der i gemmerne også en tilsvarende for 1. distrikt?
Og uden for dagsordenen: jeg var erhvervspraktikant fra Kildemarksskolen i Næstved hos hr Ove Nygaard i kommandoposten i samme by omkring 1969. Seks dage, som var fordelt på billetkontoret, kommandoposten, godsekspeditionen og sidste dag (lørdag formiddag) i den sydlige signalpost, og så var knægten solgt til jernbanen .....
Det er efterfølgende blevet til lidt mere end 43½ år, hvor den meste del at tiden er brugt i den lokale kommandopost, hvor aktionsradius nu rækker "en anelse" ud over den lokale stationsgrænserne til alle sider.
Nej desværre, fra 1. distrikt har jeg ikke noget.
Mvh Preben
Den er godt nok ikke helt nem at læse, den plan. F.eks. starter teksten med et par undtagelser - ikke med planens hovedformål.
Men skulle en given station, f.eks. Nyborg, samtidigt stille en reservemaskine for nedbrud efter punkt I OG en maskine for hjælpevognstog efter punkt II ? Man kan jo godt tænke sig en situation, hvor der var brug for begge dele, men jeg kan ikke finde, hvor planen evt. siger noget om dette.
Sjov er den at læse - også det sprogbrug fra dengang.
I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.
Læs mere