Avatar

Skinnebil (NSJK) - status på analyse

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/9 2012, 19:13 (4240 dage siden) @ Morten Beck

Tak for en hyggelig lørdag formiddag i dit og andre gode jernbanefolks selskab igår...[image]

Efter flere ture til Græsted (hver gang jeg er kommet hjem er jeg kommet i tanker om noget jeg har glemt at checke) er min opfattelse lige nu...

  • Chasisset stammer ikke fra nogen bestemt bil - i hvert fald ikke en Ford, men er fremstillet af en habil maskinfabrik her i landet til formålet - og det kan meget vel være Meulengrachts Maskinfabrik, som vi ved har leveret andre troljer
  • Karosseriet er 100% danskbygget. End ikke brandvæggen imellem motorrum og kabine er af stål, men er af krydsfiner. Om forruderammen stammer fra noget bil skal jeg ikke kunne sige. Datiden karosseribyggere var rene kunsthåndværkere.
    Det kan meget vel være Frederiksberg Karosserifabrik der har lavet karosseriet.
    Fronten er umiskendeligt Ford Junior Van som på denne brochure fra 1949:
    [image]
  • Motor og gearkasse er fra Ford Consul Mk I med ratgear, men et hul i gulvbrædderne antyder, at der har siddet en anden gearkasse og måske motor i med gulvgear. Det kan have været en sideventilet 1172 ccm motor, som svarer til den front bilen er udstyret med. Motorophængene er dog anderledes på de to motorer, så hvis det forholder sig sådan som antydet her, er udskiftningen af motoren en gang i 1950'erne fortaget af "kyndige folk" - formentlig Meulengrachts (hvor længe var de "i busines"?).
  • Bagtøjet ligner umiskendeligt noget Ford V8, men med langsgående fjedre. Der er jeg lige nu ikke nok inde i hvordan bagtøj på efterkrigs V8'erne så ud og om man evt. er sluppet af med de tværliggende fjedre og har langsgående fjedre som her.
    Det er i hvert fald ikke et Ford Junior/Anglia/Prefect bagtøj, men kraftigere. Det kan få mig til at spekulere på om der oprindeligt har været en V8 flathead motor i oprindeligt.
    [image]
  • Fortøjet er med stiv foraksel men også her langsgående fjedre. Det ved jeg ikke om de tidlige Ford V8 havde, men de små Forder havde helt klart tværgående fjeder - en Ford konstruktion der går tilbage til 1908 og Ford T. Det må undersøges nærmere.
    [image]

Det ender nok med en tur på Rigsarkivet og kigge i den kasse jeg kan se i deres Daisy system at de har om motormateriel.

Har dette så gang i disse fora? Ja, det er jo tydeligt at både NSJK i Græsted og DJK i Bandholm søger at genskabe et miljø omkring jernbanen så man kan bibringe en totaloplevelse af jernbanen dengang. Der hører selvfølgelig også baneinspektørens trolje/skinnebil med når nu den er forholdsvis komplet. Så det er en ærlig sag når der er nogen der giver udtryk for at den ikke siger dem noget (som jeg oplevede flere gange i Græsted), men går man ind i at bevare de gamle miljøer i nogle tidslommer må man have det hele med. Og så for sådan en som mig er det en glimrende indgang til NSJK som får min indbetaling ved næste lønningsdag :-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere

Jernbanebøger

Holbæk Havnebane

Holbæk Havnebane. Pris 160 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak