Mandagsbilleder - lidt fra 1998.

af Poul Andersen, 12/1 2015, 09:06 (3415 dage siden)

Som tidligere lovet, vil der de næste mandage komme diverse billeder som jeg stødte på under gennemgangen til serien fra mine aktive år.
Disse billeder har deres egen historie, idet de nærmest kan betegnes som "specielle forhold eller opgaver i dagligdagen", der ofte kunne være ret spændende.

I maj 1998, blev Vestbanen pludselig kontaktet af DSB som akut manglede trækkraft til ballastrensning mellem Middelfart og Snoghøj. DL 14 med personale blev udlejet til denne opgave i tre døgn, og kørte direkte fra Varde til Middelfart. Efter endt opgave med afslutning i Fredericia, skete returkørslen til Varde herfra, med det resultat at lokomotivet nu vendte "forkert", i forhold til remisens indretning med aftræk fra oliefyr, udstødning og fremmednettilslutning. Da drejeskiven på Varde Vest ikke måtte befares af DL 14, blev det besluttet at dreje lokomotivet på Mdt. Esbjerg.

[image]

DL 14 er blevet drejet i Esbjerg og vender nu "rigtigt" igen, MZ 1406 hviler sig i baggrunden.

I dagene 25 - 28 juni, 1998 blev der afholdt Landsstævne i Silkeborg. Mariager - Handest Veteranjernbane (MHVJ) havde fået opgaven med at køre tilbringertog mellem byen og havnen på havnebanen i Silkeborg. Da man ikke fandt det normale materiel velegnet til opgaven, blev Vestbanen kontaktet om udleje af "Svenske skinnebusser". Resultatet blev, at MHVJ kunne leje én skinnebus hos både Lemvig- og Vestbanen og hermed stille et tog med ca. 100 siddepladser, og hvor den automatiske dørlukning kunne holde styr på at de unge mennesker forblev indendørs i toget under transporten.
Selve kørslen i landsstævnedagene blev udført af MHVJ-personale som havde fået den nødvendige uddannelse i betjening af skinnebusserne. Kørslen til/fra Silkeborg med sammenkobling/deling i Skjern var jeg involveret i, sammen med en DSB-lomotivfører.
Lemvigbanen havde leveret YBM 17 i Skjern, og det var nu meget spændende om MB 51 og YBM 17 kunne køre sammen, idet der jo kunne være "pillet/ændret" i manøvre- og bremsekredsløbet, hvilket heldigvis ikke var tilfældet, og alt fungerede perfekt efter sammenkoblingen.

[image]

VLTJ YBM 17 og VNJ MB 51 er netop sammenkoblet på "pladsen" i Skjern.

[image]

MB 51 og YBM 17 afventer krydsning i Bording.

[image]

Hertil og ikke længere ! - prøvekørsel til "endestationen" på havnebanen i Silkeborg.

[image]
[image]

Efter nogle vellykkede dage i Silkeborg blev skinnebusserne afhentet og kørt tilbage til de vante omgivelser. Ved passage af Borris var der god lejlighed til at få billeder af landets sidste armsignaler.

[image]

Togdeling i Skjern. YBM 17 kører mod Vemb og MB 51 mod Varde.

[image]

Under opgaven i Silkeborg var MB 51 blevet solgt til "Bornholms Sporvejetrafik B/S".
Foreningen havde planer om at MB 51 skulle ombygges til "sporvogn" og køre rundt på landets jernbanestrækninger !.
Den 15. juli kørte jeg MB 51 til Slagelse hvor den blev overtaget af personale fra HTJ/OHJ, der kørte skinnebussen til værkstedet i Holbæk.
Billedet viser MB 51 med div. klistermærker for "Bornholms Sporvejetrafik" i Slagelse.

Mvh.
Poul.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak