T 298 i Roskilde 1947 eller Aalborg oktober 1954?

af Steffen Dresler, 25/1 2015, 00:03 (3390 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Go´aften Morten med flere!

BR 38 indgik på Centralværkstedet i København for fordanskning og udgik for drift ved DSB som litra T således jf. deres reparationsbøger:

- Nr. 299 indgået den 18-09-1947 og udgået den 19-07-1948,
- Nr. 298 indgået den 26-08-1948 og udgået den 18-01-1949 og
- Nr. 297 indgået den 22-01-1949 og udgået den 01-07-1949.


Så eventuelle billeder med DSB nr. og litra, må jo derfor være efter ovennævnte datoer for udgået fra Vk.

Husk på, at det faktisk kun var i 1946 at to BR 38 kørte et antal km som angivet i forrige info. Og det var i den stand de forefandtes ved Maskindepotet efter besættelsen og efter en absolut kun nødtørftig minimal "nødreparation", for bare at holde dem kørende. Resten af tiden var de hensat ureparerede og afventede endeligt køb og fordanskning.

En af årsagerne til at det tog lang tid fra køb og til indgang for fordanskning var den, at DSB jo p.g.a. krigen havde et gevaldigt efterslæb i terminsfastlagte eftersyn af lokomotivmateriellet (Stor eller Lille reparation/revision). Der var derfor ikke kapacitet i Lokomotivværkstedet for disse opgaver.
Yderligere skulle Maskinafdelingen tegnestue udfærdige de nødvendige tegninger og normale HL for BR 38 havde DSB jo ikke og kunne ej heller få dem syd for grænsen sådan umiddelbart.

Med venlig hilsen og godnat

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak