Nye dieseltog til privatbanerne (resten + index)

af Niels Munch, 25/3 2015, 12:59 (3320 dage siden)

God middag i Forum,

Som nævnt i tidligere afsnit afholdtes i Karlsruhe 30. - 31. marts 1995 en "regionaliseringskonference", hvor bl.a. togfabrikkerne præsenterede deres bud på nye, lette dieseltog efter VDVs idéspecifikation.

Kun Siemens-Düwag præsenterede en færdig og køreklar prototype, RegioSprinter, medens de andre måtte nøjes med modeller, brochurer, plancher, OH-projektor og gode ord.

Således også DWA/Waggonbau Bautzen, der viste disse 2:

[image]
To-etagers skinnebus fra DWA.

Denne model, der fik Baureihe 670, blev bygget i 6 eksemplarer. Konstruktionsmæssigt var det en skinnebus i ordets mest bogstavelige forstand, med en rammestivhed modsvarende kun 120 kN og uden sammenkoblingsmulighed.


[image]
To-akslet motorvogn LVT/S fra DWA.

Denne motorvogn, der fik Baureihe 672, blev med prototypen bygget i et antal af 24 stk. Typen opfyldte de gældende UIC-normer for rammestivhed (1500 kN) og kan multiplekøres.

DWA/Waggonbau Bautzen var i DDR-tiden en del af VEB Kombinat Schienenfahrzeugbau der DDR, og forud herfor ejedes fabrikken af Linke-Hoffmann-Busch. I 1998 overtog Bombardier fabrikken, og en videreudvikling af de 2 modeller, herunder en to-vognsudgave af LVT/S, kom aldrig i gang.


Det måske mest eksotiske indslag på konferencen var denne:

[image]
Model af De Dietrich og Neoplan EURAILBUS.

Franske De Dietrich Ferroviaire havde sammen med busfabrikken Neoplan udtænkt denne 3-leddede skinnebus, som i sin grundidé lignede Stadler GTW 2/6. To "styrevogne" hviler på hver sin ende af et kort, to-akslet "lokomotiv", hvori hele drivlinen er installeret. Der er ingen passage gennem "lokomotivet". Styrevognene er bygget i en meget let stålkonstruktion med påklæbede GFK-fronter og -paneler. Tre enheder kunne multiplekøres.

Allerede i 1995 indgik De Dietrich Ferroviaire i Alsthom-koncernen, og projektet blev ved den ene model, der kan ses på Neoplan-Museum i Stuttgart-Möhringen.


Bortset fra, at VLTJ vist en kort overgang flirtede lidt med tanken om LVT/S, kom disse togtyper ikke til at spille nogen rolle overhovedet i f.m. privatbanernes materielanskaffelser.


Nedenfor links til de tråde, hvor jeg har beskæftiget mig med "nye dieseltog til privatbanerne":

BREL Railbus på Østbanen: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=21276 .
Siemens-Düwag RegioSprinter: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=21725 .
ABB Scandia IC2: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=22158 .
Stadler GTW 2/6: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=21860 .
Talbot TALENT: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=22417 .
AEG Regioliner: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=22021 .
ABB Henschel RegioShuttle: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=22269 .
Alstom-LHB LINT: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=22619 .
Siemens-Düwag DESIRO: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=2270 .


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak