Ud og se -med PEC + BR 57 2718

af Steffen Dresler, 30/3 2015, 18:45 (3324 dage siden) @ KimC

Her er hvad jeg har fundet om BR 57 2718.

Ved den tyske kapitulation den 5. maj 1945, befandt der sig jf. en DSB optælling pr. 12. maj 1945, 25 tyskejede lokomotiver på dansk område, heriblandt en femkoblet godstogsmaskine BR 57 2718. Lokomotivet var dog overhovedet ikke køreklart, da det var blevet blev saboteret og afsporet den 24-03-1945 i tog 99072 mellem Hammerum og Herning. Lokomotivet lå på befrielsesdagen profilfrit langs jernbanen og tenderen var blevet ført til Herning. Efter befrielsen, blev lokomotivet bjærget til Herning.

Administrativt er lokomotivet allerede noteret på listen af 12-05-1945 (DSB 1. status optælling efter krigen). 2. Distrikt gjorde den 15-09-1945 Generaldirektoratet opmærksom på lokomotivets eksistens og dets eventuelle anvendelse som reservedele. Først ved journal nr. M 9722/45 af 10-10-1945 svarede Direktoratet 2. Distrikt, at man skulle forsøge at adskille lokomotivet for dele, ”der kan benyttes som Reservedele for de 3 Loko af sidstnævnte Type (tre BR 38), som Distriktet har Tilladelse til at sætte i Drift”.

Samtidig hermed blev Centralværkstedet i Aarhus underrettet for mulig assistance ved demontering og reparation af de enkelte dele. I øvrigt blev der ved samme lejlighed givet tilladelse til, at lokomotivet, efter accept fra den britiske militærmission, kunne ophugges hvis ønsket!

BR 57 2718 i Herning blev herefter afskrevet og kedel, førerhus og andre brugbare dele mv. ført til Centralværkstedet i Aarhus i efterår/vinter 1945.
Bemærkelsesværdigt er det dog, at så sent som i 1948 (J nr. 1942/350 af 27-02-1948) spørger Baneafdelingen Generaldirektoratet om ”det tyske Lokomotiv 57 2718 vil blive repareret”, hvortil der svares, ”at visse Dele af Maskinen vil blive benyttet som Reservedele, endvidere vil Tenderen blive benyttet”. Det er den eneste gang at tenderen fra BR 57, bliver omtalt som en mulig reservetender for de tre ovennævnte BR 38. I samme skrivelse er der samtidig medsendt en skitse/tegning over trækkassens mål på BR 57 tenderen og den viste, at tenderen i princippet umiddelbar var ombyttelig med BR 38 tenderne.

Ved skrivelse af 02-01-1947 fra 2. Dc. til Generaldirektoratet blev der gjort opmærksomt på, at der som reservekedel for de tre købte BR 38 skulle anvendes kedlen fra BR 57 2718.

Kedel BR 57 2718.
Kedlen (Henschel nr. 19196) stammede oprindelig fra DRB BR 57 3053. Den 23. marts 1923 blev den ilagt rammen på DRB BR 57 2718. Som DSB reservekedel nr. 2297 ilagt ramme DSB litra T nr. 298 (Ex. DRB BR 38 2126) den 03-02-1951.

Tender BR 57 2718.
Ved skr. M 13090/47 af 22-11-1947 blev det det bestemt, at tenderen fra BR 57 2718 skulle omdannes til vandforsyning for Kalundborgskibene i Aarhus havn. Jf. Cvk Ar skr. af 26-11-1965 til AFDING J. Steffensen, er tenderen (muligvis) anvendt som vandtank ved Kalundborgfærgen i Aarhus. Tenderen er dog også blevet anvendt som vandtank for murerne, da filialværkstedet på Mølleengen blev udvidet i juni 1953. Tenderen blev angiveligt ophugget på Cvk Ar i 1959. Mærkværdigvis synes tenderen ikke opført i DSB fortegnelser over special- og tjenestevogne. Tenderen var af preussisk type Pr./Meckl. 3T16.5. (Musterblatt III5n), altså en tre-akslet tender og ikke som til BR 38, en bogietender type Pr 2´2´T21.5 (Musterblatt III5h).

Ramme BR 57 2718.
Den tomme ramme blev henstillet uden førerhus og andet omkring 1948. Så sendt som i begyndelsen af 1960´erne, stod den tilsyneladende stadig ved Ringgadebroen i Århus. Yderligere informationer mangler.

Bemærk venligst, at DSB ikke kunne foretage noget som helst med de tre BR 38 og den ene BR 57 uden at der forelå en tilladelse fra de engelske militærmyndigheder og at DSB (staten) hverken fik, tog eller overtog noget som helst, men KØBTE de tre BR 38. Og dette var i fuld overensstemmelse med gældende internationale regler og som faktisk også blev gennemført i Norge, der ovenikøbet havde allieret status, med det dér værende tyske materiel.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak