Ud og se -med PEC

af Steffen Dresler, 29/3 2015, 10:30 (3325 dage siden) @ Hans T. Møller

God formiddag

De af læserne der er gamle nok, vil kunne huske Ritte Bjerregaards evindelige kommentarer, lige så snart nu afdøde Svend Auken havde udtalt et og andet: ”Det Svend mener er, at….”.

Her vil tillade at gøre det samme, men lidt mere uddybende, da jeg tror jeg ved, hvor Morten muligvis vil hen med sit spørgsmål:-) .

Der kan nemlig være mulighed for, at den viste tender ikke er tenderen fra T 298, men tenderen fra den ved Hammerum den 24-03-1945 i tog 99072 saboterede og ødelagte BR 57 2718, der lå profilfrit ved Herning 5. maj 1945. Tenderen blev bjerget til Herning og senere sammen med selve lokomotivet sendt til Aarhus, for eventuelt at blive anvendt som reservedele for de 3 BR 38, som DSB købte af de allierede og som blev sat idrift som DSB litra T. Kedlen fra BR 57 2718 blev til reservekedel nr. 2297og blev den 3. februar 1951 ilagt ramme T 298.

For at gøre en lang historie kort blev det bestemt at tender BR 57 2718 ved skr. M 13090/47 af 22-11-1947 skulle omdannes til vandforsyning for Kalundborgskibene i Aarhus havn. Jf. Cvk Ar skr. af 26-11-1965 til AFDING J. Steffensen, blev tenderen anvendt som vandtank ved Kalundborgfærgen i Aarhus. Tenderen blev dog også (sandsynligt) anvendt som vandtank for murerne, da filialværkstedet på Mølleengen blev udvidet i juni 1953. Tenderen blev angiveligt ophugget på Cvk Ar i 1959. Mærkværdigvis synes tenderen ikke opført i DSB fortegnelser over special- og tjenestevogne.

Ser man på lokomotivkortet for litra T 298, udgik lokomotivet fra værkstedet den 16. marts 1951 efter en S-reparation og selvom billedet med tenderen angiveligt er optaget i april samme år, kunne det dog være sandsynligt alligevel.
De to billeder – og hvor det ikke var tenderen der var formålet med billedet - jeg har set af tender 57 2718, ser det ud som om, at den forhøjede kulkasse er skråt opad afskåret fra ”førerhusenden”, hvor tenderne litra T er som på det viste billede, lige hele vejen. Yderligere – som bemærket af Hans T. Møller – synes det som om, at tender T 298 er den eneste, der har monteret en vandstandsmåler på siden af tenderkassen (den runde tingest), hvilket de to andre tilsyneladende ikke har. Men om tender 57 2718 havde dette kan jeg ikke helt afgøre på billederne. Men en forhøjet og skråt afskåret øverste kulkasse er der.

Så rent umiddelbart vil jeg også sige, at det er tender T 298 der er fotograferet nymalet. Og er det noget af et ”2” tal man kan se bagest øverst på rundingen af tenderkassen? Hvis ja, så er det tydeligvis ej heller tender 57 2718.

MEN, er der læsere, der SKULLE have et billede af tender 57 2718 ved færgerne, henstillet på Mølleengen eller hvor ved jeg, men ikke har tænkt over hvad det er, kunne det da være morsomt at se. Og også om anvendelsen af tender 57 2718 i al almindelighed.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak