Nå, så fik jeg kikket lidt arkivsager og følgende kan fastslås.
Af 1800 serie vogne var der i 2 dc. i februar 1956:
1817-1840 + 1848-59 + 1869-80
Omkring dette tidspunkt kørte Mo normalt ca. 11-13.000 km/måned. Nogle gange lidt mere, nogle gange lidt mindre (ofte i forbindelse med revisioner).
Når man kikker på hvad de individulle vogne kørte, så har jeg ledt efter en, som kørte markant mindre end resten. Det giver følgende liste.
1829 – ca. 9300 km i marts (lidt for tæt på normalen).
1840 – ca. 8900 km i marts (lidt for tæt på normalen).
1859 – ca. 8200 km i marts, men noteret for vogn rev. 5-8/3 1956.
1871 – ca. 7900 km i marts, men noteret for vogn rev. 19-22/3 1956.
1876 – kun 7300 km – det giver omkring 10-12 dage til rep. (lev. oktober 1955) – bedste bud.
Mo 1829 og 1840 vil jeg ikke tro ret meget på da de er for tæt på normalen; det er simpelthen ikke unormalt nok.
Mo 1859 0g 1871 tvivler jeg på da det ikke giver meget mening først at reparere vognen for senere i same måned at kalde den ind til vognkasserevison.
Ergo, så er Mo 1876 mit bedste bud på den skadede Mo.
Det er et gæt, men et kvalificeret gæt.
Frichs havde gang i levering af 1861-80, så måske et hastig lån af materialer kunne arrangeres? Mo 1881-85 bestilles ikke før maj 1956, så det er næppe lån herfra.
Er det ikke en 1800-vogn, så er Mo 587 en klar kandidat med kun 3500 km i marts ’56. Dog stoler jeg så meget på Mo-Møllers falkeøje at denne mulighed næppe kommer i betratning.