Snenæser

af Steffen Dresler, 25/5 2015, 23:13 (3262 dage siden) @ esni

Kære esni

Sneskærmene – andre steder benævnt snenæser – blev i princippet indført ved købet af de brugte svenske F-maskiner, der efter en fordanskning og revision blev sat i drift ved DSB som litra E. P.g.a. meget større snemængder i Sverige, var denne type for sneskærm blevet indført tidligere i Sverige ved SJ og var således allerede monterede F-maskinerne ved købet.

Herhjemme havde man anvendt og anvendte lodrette skråtstillede snenæser på de fleste store toglokomotiver. Disse snenæser var monterede på banerømmerne, på tenderlokomotiver i begge ender. De var dog ikke så effektive ved større snemængder, der lå op til ca. 50 cm over skinnehøjde og især ikke, hvis det drejede sig om våd sne (tøsne), der havde tildens til at pakke, i stedet for at blive slynget ud til siden.

Og da der var gode og lange erfaringer med den svenske type, besluttede DSB Maskinafdeling at indføre disse på alle de store toglokomotiver litra C, H, K, P, R og R II jf. skrivelse M2740/39 af 18. marts 1939. (se skrivelsen nedenfor). Til prøve havde man anvendt litra D og ville fortsætte med at montere disse også på dette litra. Senere blev disse sneskærme også monterede på litra H II, litra T og sidst på litra N, sidstnævnte dog først i midten af 1950´erne.

Altså ingen af de ældre toglokomotiver som litra A, G og O fik sneskærme og som man kan se af skrivelsen, kun lokomotiver med trykluftbremse.

Hvornår de er blevet indført på motormateriellet litra MO ved jeg ikke, men både 3- og 4 vognslyntogene samt litra MK/FK, havde en lidt anden form for snenæser. De havde yderst en bred skærm i vognkassens bredde, der kunne rydde lidt over skinnehøjde ved løs sne, men monteret med en lidt ændret form for snenæser direkte på motorbogien, se billeder under motorvogne. I princippet gjaldt dette også for MA lyntogene.

GM materiellet (MY, MX, MZ) har aldrig haft den svenske type snenæser, men fik afmonteret deres skærme og fik den såkaldte ”Norrlands plov” efter erfaringer fra snevintrene 1978/79 og 1979/80.

De svenske snenæser var i ”almindeligt forekommende dansk vintervejr” absolut tilfredsstillende, men ved ekstremer som i de nævnte snevintre ikke helt effektive nok, hvorfor Norrlandsplovene.

Håber det gav et svar på dine spørgsmål minus tidspunkt for litra MO.

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts


Jernbanebøger

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U. Pris 460 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak