Avatar

Noget om kilometrering

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/7 2015, 22:22 (3208 dage siden) @ Jesper KD

Jeg kan kun tilslutte mig Eriks bemærkninger.

Vi har tidligere drøftet emnerne kilometrering, anlægsstationer mv. Det er en helt "videnskab" og kunne kaste en længere artikel af sig.

De ældste, af de strækninger jeg interesserer mig for, er Randers-Aalborg, der er anlagt som den sidste af 1861-lovens jysk-fynske baner og åbnet i 1869. Strækningen er anlagt af engelske entreprenører.

Det kræver noget holden-tungen-lige-i-munden at holde styr på anlægsstationer, engelske mil, danske mil, kilometer målt fra Fredericia gammel station og kilometer målt fra Fredericia ny station, kilometer i tjenestekøreplanerne og (tarif)kilometer i publikumskøreplanerne.

Den nævnte strækning er blevet rettet ud mindst 7 steder (Randers-Svejstrup, Handest Grusgrav-Øls, Onsild-Hobro, Hobro-Doense (2 steder), Skørping-Støvring og lokalt i Aalborg). I øvrigt kan tilføjes, at strækningen Støvring-Skørping er kortere end strækningen Skørping-Støvring.

Jeg har et eller andet sted i den usorterede del af mit arkiv affotograferinger af sagsakter udarbejdet af en ingeniør, der i kolonneform forsøgte at opstille ovenstående oplysninger for strækningen Randers-Aalborg. Som jeg umiddelbart husker det, gav han op et eller andet sted "undervejs".

Problemet er især, hvorledes man håndterer udretningen af strækningerne. Hvis man på grund af omlægning afkorter en strækning med f. eks. 800 meter, begynder man ikke at flytte alle kilometerstenene på "den anden side af gerningsstedet". Man indlægger i stedet administrativt en "fejlstation" og fastslår f. eks., at afstanden mellem km 21,0 og 22,0 er 0,2 km.

Afslutningsvist: Erik nævner et eller andet sted, at afrundingsreglerne var/er 1-5 "ned ad" og 6-9 "op ad". Jeg mindes at have lært 1-4 "ned ad" og 5-9 "op ad"? Men det er måske historisk betinget?
Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak