GRØNHOLT vognen, status pr. 03. OKT 2015.

af Steffen Dresler, 4/10 2015, 19:49 (3128 dage siden) @ Steffen Dresler

Grønholt vognen status pr. 03 OKT 2015

Når vognen er færdig, forhåbentlig engang i foråret 2016, vil den være Danmarks ældste restaurerede personvogn, originalen er fra 1862. Og meget a pro pos i forbindelse med 150 års jubilæet for den Fynske hovedbane i år, var vognen dengang med, da den sammen med andet materiel, blev overført fra Jylland og til Fyn.
Når jeg skriver restaurerede er det fordi, at vognen er blevet tilbageført til sit oprindelige udseende, det vil sige uden vinduer på begge sider af dørvinduet.
Meget af det oprindelige træ har kunnet forblive og danner derfor en stor del af den originale vogn. Men selvfølgelig har der måttet anvendes nyt træ, der hvor vinduerne sad samt selvfølgelig, til bænkene i vognen, der jo var ryddet helt for at kunne agere som sommerhus i Grønholt.
Også dørbeslag og vognens ydre plade beklædning er ny, da den originale mere eller mindre var i en så dårlig stand, at der intet var, så at sige, at bygge videre på.
Et stort arbejde, når man nu ønsker at tilbageføre vognen så korrekt og nænsomt og i overensstemmelse med og respekt for det gamle håndværk, var at finde vognens original farve. En farvekonservator har ”skrællet” i den maling der var tilbage og på billedet af dørtrækanten kan den originale farve ses. Det var det sted, hvor det var muligt og hvor malingen kunne findes i original tilstand.
Vognen bliver jo selvfølgelig malet så originalt som muligt med farvepigmenter i ”Dodenkopf” nuancen (populært vinrød) oprørt i linolie. Taget dækket med lærred og behandlet, men nok her ikke med ”blyhvidt” a.h.t. miljø og nok ikke mindst diverse nugældende regler.
Selvfølgelig skal vognen ikke have trykluftbremse som ellers bremseslangen indikerer. Den var ubremset, men på den anden side skal den jo heller ikke fremføres ”på den fynske hovedbane”. Til gengæld er der monteret de reglementariske ”Sikkerhedskæder” med to stk. i hver vognende. Jo, den bliver flot.
Som sagt, er det ydre næsten færdigt og spartlet og diverse dørhåndtag påsat. Der mangler lidt i undervognen, det langsgående løbebrædt (togføreren skal jo have chansen for at falde ned ikke sandt:-) ) og andre detaljer i inde i vognen. Flot bliver den.
Men altså status pr. 03. OKT 2015
Herunder lidt billeder samt til slut henvisning på museets hjemmeside.

Vogngavl færdig, nu mangler ”kun” flere gange maling, spartling, slibning, maling, slibning, spartling, maling og, og, og.
[image]

Trækant på den indre vogndør, hvor den originale maling kan ses. Det er malingen til VENSTRE! Nemmere at se i virkeligheden.
[image]

Siden med nye detaljer, beklager at solen skinnede udenfor!
[image]

Henvisning til jernbanemuseets hjemmeide over vognen:
http://www.jernbanemuseet.dk/da/viden-og-samlinger/restaureringsprojekter/7-indhold/132...

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U. Pris 460 kr.

Læs mere
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964

Dette hæfte på 32 sider om Vestsallingbanen blev udgivet af Jernbanehistorisk Selskab i 1964 i anledning af banens 40 års jubilæum. I hæftet fortælles om banens forhistorie, anlæg, drift, stationer rullende materiel, nedlæggelsen osv.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak