GRØNHOLT vognen.
Go´ sent eftermiddag!
Nu er Danmarks jernbanemuseum jo ikke ”bare” ODIN og Sovevogn med hensyn til restaurering, men så sandelig også både en KB motorvogn og som hér, den såkaldte Grønholt vogn, fordi den blev fundet som et sommerhus ved Grønholt i Nordsjælland. Den er der jo lidt stille om og det synes jeg er synd.
Om selve vognens historie kan I læse hér, hvis interesserede:
http://www.jernbanen.dk/pvognsolo.php?Aar=1893&VognID=540
Personligt kender jeg ikke til, hvad ”endstate” skal være m.h.t. farver, men jeg kan da tydeligt se, at vinduerne ved siden af dørene er blevet blændet som de oprindeligt var (ikke blændede, der var ingen) og vognens indre ført tilbage til en stor kupe med træsæder på tværs.
Som jeg ser det, er træarbejdet i det store hele færdigt og vognen er ved at blive beklædt med plader. De skal så senere spartles, slibes, derefter spartles, slibes, spartles, slibes, grundes, slibes, males, slibes og males, litreres og så lakeres, HVIS, altså det var som i gamle dage. Meeen, der er jo kommet bedre malinger og lakker, så det er jo op til ”malermesteren” (læser sikkert med og vil kommentere).
Hvor det har været muligt er det gamle træ beholdt, eller blevet anvendt som del for nyopbygning. Men selvfølgelig er noget af det originale træ sikkert helt væk og erstattet af nyt.
En dør er færdig og pladebeklædt. Her lærte jeg en lektie ved Bn truck-vognen (p.t. Vk Kh). IKKE en dør er ens m.h.t. krumning, så man kan IKKE massefremstille, men skal anvende det originale, udskifte, afprøve o.s.v.
Med herunder billeder, der sikker taler for sig selv, flot arbejde er det!!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Når I læser dette, har sovevognen sikkert fået alle vinduer monteret i gangsiden, ju-hu !!