Balystere på T-24 tendere.

af Steffen Dresler, 22/12 2015, 22:18 (3066 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Go´aften Niels-Erik.

Årsagen til kun at have et vindue i hver side af førerhuset på "ÜK" lokomotiverne, BR 50 ÜK, BR 44 ÜK med et par flere, var af sparehensyn samt for at minimere lysudslip. En plade var langt billigere og nemmere at fremstille end et vindue med ramme, opluk og glas.
Af de i Belgien indkøbte 12 BR 50 ÜK, var der faktisk kun to der havde to vinduer i hver side, nemlig den kommende litra N nr. 201, der havde fået ekstravinduer indbygget efter krigen, samt litra N nr. 202, der var udstyret med en "fredstidsførerhus" med tagudluftnings klapper, højst sandsynligt fremstillet i 1940 hos KRUPP.

På anfordring af Lokomotivpersonalets afdeling (LPA) blev der i forbindelse med fordanskningen sat et ekstra vindue i førerhussiderne fra og med litra N nr. 206.

Nedenfor et billede af en af reservemaskinerne, BR 50ÜK 2019, der er et typisk eksempel på hvordan lokomotiverne så ud ved ankomst til Danmark. Flere havde dog fået monteret røgnedslagsskærme type Witte efter krigen ved DR West (DB) mellem 1945 og 1949. De fleste blev afmonterede på Centralværkstedet i København under fordanskningen, minus den kommende nr. 205, men igen påsat litra N fra ca. 1954 og frem. Senere blev de udskiftet til en lidt ændret DSB type.

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: På den danske film "Familien Gelinde" med bl.a. Ebbe Rohde optaget under krigen, er der en rigtig god sekvens, hvor en DSB litra R kommer brusende med et eksprestog. Lokomotivet har blændet det ene vindue i førerhuset, så det altså ikke kun i Tyskland det skete.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


ContecRail
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924

Her er tekst og billeder fra jubilæumsskriftet "Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924", der fortæller om banens forhistorie, anlæggelse og første 25 år. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak