Faxe Jernbane - igen igen (1 foto)

af Niels Munch, 16/1 2016, 23:29 (3024 dage siden) @ Holger Sørensen

Ja - det er jo ikke ligefrem blevet kønnere.


Ja, tiden synes at være gået i stå i Rødvig, medens ukrudtet finder vej.

Hovedstadens Lokalbaner A/S (HL), som ved privatbanefusionerne i maj 2002 havde overtaget ejerskabet og ansvaret for udviklingen af Østbanens infrastruktur, indledte forhandlinger med den gamle Stevns Kommune om en flytning af Rødvig Station.

Stationen tænktes placeret i f.m. en ny trafikterminal nord for Vemmetoftevej, lige vest for Rødvigvej. Herved ville banen miste s-kurven med den nedsatte hastighed og de sidste godt 400 m, hvilket er køreplanteknisk ideelt, idet Rødvig- og Fakse-linierne tilnærmelsesvis ville blive lige lange.

Den skete og planlagte byudvikling ville betyde, at terminalen kunne komme til at ligge mere centralt i f.t. beboelserne, den gamle stationsbygning ville kunne frasælges (der var seriøse købere) og resten af stationsarealet byudvikles.

Anlægsomkostningerne til vej- og busterminalanlæg ville skulle bæres af kommunen, baneforlægningen af HL.

Sagen gik - ligesom en del andet - planlægningsmæssigt i stå under indtryk især af den forestående strukturreform, hvor den gamle Stevns kommune pr. 01.01.2007 sammenlagdes med Vallø Kommune til "ny" Stevns Kommune.

Derefter fulgte - som bekendt - Østbanens "flytning" fra HL til Regionstog pr. 01.01.2009, og hvordan sagen (bortset fra ukrudtet) p.t. står under Lokaltog, er jeg selvsagt ganske (og sikkert også lykkeligt) uvidende om.

M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak