Gæt et stykke trækkraft - sikkerhedskobling (3 ill.)

af Niels Munch, 15/7 2016, 09:54 (2856 dage siden) @ KimC

Lidt mere om dobbeltkobling/sikkerhedskobling:

Hele det cirkus med dobbelt-/sikkerhedskoblinger var en nødvendighed, da man kørte med skruebremsede tog og derfor ikke havde sikkerhed for, at tog standsede ved koblingsbrud. Da DSB fik indført trykluftbremsen fra slutningen af 1930’erne og stort set var færdig med det i 1945, kunne den ekstra kobling bortfalde.

På ældre materiel var den almindelige trækkrog udført som "dobbelt krog", hvor man i den nederste ophængte den løst hængende ekstra kobling:
[image]
Den "dobbelte krog" t.h. kunne ses på en del privatbanemateriel, f.eks. godsvogne fra Aalborg Privatbaner, lige "til det sidste".

På det nyere materiel var der tale om den ekstra trækkrog, ophængt i en særlig bøjle uden på den normale kobling:
[image]
Privatbaner med vacuumbremse (KB, HHGB) havde bevaret sikkerhedskoblingen langt op i tiden. KB M 1 havde den således "komplet"; HHGB 1 havde (efter montering af underhængt plov) rester deraf, som vist af trådstarter, og HHGB M 2 havde den komplet. Andre steder kunne den også findes, f.eks. på mit foto af GDS C 39.

På nedenstående billede fra 22. marts 1959 indhyller dampen fra en revnet varmeslange både dobbeltkobling og den "moderne" sikkerhedskobling på KB E 43 (t.h.):

[image]KB dampvarme- og sikkerhedskobling, Vordingborg 22.03.1959. Foto: JB-P.

En beskrivelse af jernbanekoblinger findes f.eks. i "Vejledning i kendskab til Vognmateriellet", se http://jernbanearkivalier.dk/dsb_vognmateriel/index.htm - under afsnittene om "Træk- og Stødapparater", hvor sikkerhedskoblingen stadig er med i 1945-udgaven.

Tak til JB-P og Niels Peder P. for supplerende info og illustrationer.


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak