Ferrovia Circumetnea (FCE) år 2000 (14 fotos)

af Niels Munch @, søndag 18. september, 2016, 13:39 (1217 dage siden)

Go' eftermiddag i forum,

Familieferien i juli 2000 gik til Taormina på Sicilien; "som sædvanlig" skulle det ikke være en jernbaneferie, og jeg havde "kun" medbragt et Olympus μ-1 Kamera. Særligt forberedt på 950 mm Ferrovia Circumetnea (FCE) var jeg således ikke. Endnu havde vi hjemme ikke fået internet, og min eneste trykte kilde til FCE var bogen af P.M. Kalla-Bishop: "Mediterranean Island Railways", David & Charles: Newton Abbott 1970 (intet ISBN).

Men "naturligvis" fik jeg den idé at tage en tur med FCE, ikke mindst for at beskue vulkanen Etna "hele vejen rundt". Så derfor først med FS fra Taormina til Giarre-Riposto, og herefter hele 3-timers turen rundt om vulkanen til Catania, hvorfra det gik hjem til Taormina med bus. Det skete 6. juli 2000 (alle fotos nm):

Billede 1:
[image]Stationen Giarre-FCE, Deres udsendte lader sig fotografere.

Billede 2:
[image]Giarre-FCE, motorvognen ADe 25 fra Randazzo mod endestationen Riposto. Bemærk vandkranen. I baggrunden Giarre-Riposto (FS).

Billede 3:
[image]Giarre-FCE: Togviserskilt.

Billede 4:
[image]FCE motorvogn ADe 25, vores tog til Randazzo, kom efter 10 min. retur fra endestationen Riposto.

Billede 5:
[image]FCE motorvogn ADe 25, interieur.

Billede 6:
[image]Blik mod Etna, som i 2000 var ganske "harmløs"; men i 2001 skete et voldsomt udbrud, som bl.a. stoppede trafikken på FCE.

Billede 7:
[image]Ankommet til stationen i Randazzo, ADe 17 und ADe 25.

Billede 8:
[image]Randazzo, ADe 17, ADe 25 samt ADe ??.

Billede 9:
[image]FCE personvogne i Randazzo.

Billede 10:
[image]Randazzo, FCE ADe 22 samt 2 ADe ??.

I Randazzo steg vi om i den ældre ADe 17 og fortsatte mod Catania.

Billede 11:
[image]Randazzo, FCE ADe 17.

Billede 12:
[image]Stationen Catania-Borgo.

Billede 13:
[image]"Denkmallok" FCE N. 14 i Catania-Borgo.

Lokomotivets data:
La Meuse 2224/1909 Cn2t 950 mm, an Ferrovia Alifana "V 2"
1926 FCE "N. 14"
=> Denkmal Catania-Borgo.


Desværre havde jeg ikke held med foto af Catania Metro, men et typebillede findes her: http://www.photorail.com/phr2-le%20concesse/images/fce/e3ctpto-.jpg , Kilde: http://www.photorail.com/phr2-le%20concesse/ferrovia__circumetnea.htm .

Netop i 1999 var den underjordiske, 3,8 km normalsporede Metro-strækning til havnen blevet indviet, men først i 2001 var de nye Firema M.88 til rådighed. Indtil da benyttede man 3 Stanga-TIBB motorvogne fra Ferrovia Centrale Umbria (FCU).

Nyttige links:
Typebeskrivelse ADe 21-25: http://it.wikipedia.org/wiki/Automotrice_FCE_ADe_21
Typebeskrivelse ADe 11-20: http://it.wikipedia.org/wiki/Automotrice_FCE_ADe_11-20
Typebeskrivelse Alifana Dampfloks "V": http://it.wikipedia.org/wiki/Locomotiva_Alifana_Gruppo_V_1-3
Typenbeskrivelse FCU Tw: http://it.wikipedia.org/wiki/Automotrice_Stanga-TIBB

Metropolitana di Catania: http://it.wikipedia.org/wiki/Metropolitana_di_Catania og http://web.tiscali.it/andreacatania/catania/metro.html .

Dette indlæg blev i 2010 vist på Drehscheibe-Online, men p.g.a. billeddatabasen ImageShack's utilregnelighed forsvandt billederne derfra.

Siden (2015-16) er leveret 4 nye dieseltogsæt fra Polen:

Billede 14:
[image]FCE type "Vulcano" (foto: FCE).

..... fra polske NEWAG, firmaets første leverance uden for Polen!


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen