Agger/Krik 1958 eller tidligere

af Niels Munch, 4/10 2016, 18:04 (2770 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas,

Jeg kunne fristes til at mene, at vi ser normalspor og ikke 785 mm. Og så må vi netop være nordenfjords.

Om de forskellige sporvidder og de skinnebårne transporter ved VBV forklarer Guldvang i sin Industribanebog:

"Men helt rationelt var det ikke, bl.a. fordi sporvidden var forskellig, sønden- henholdsvis nordenfjords: Søndenfjords var den 600 mm og nordenfjords normalspor. Derved var det udelukket at kunne bruge materiellet alternerende, hvorfor man i 1931 omsporede i syd til 785 mm, og i nordområdet skete omsporingen til samme sporvidde i årene 1948-1950. Grunden til at man oprindelig anlagde normalspor i nord var, at der omkring århundredskiftet verserede planer om normalsporede jernbaneanlæg Hurup-Vestervig-Agger eller Ydby-Vestervig-Krik."

Vi havde fat i VBV i denne tråd http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=85 - herunder om det normalsporede damplok "Knud", der på en filmstump ses køre med lignende fladvogne.


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak