ONFJ/SFJ vogne

af UTJ, 18/11 2012, 15:28 (4177 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Stafferingerne er vi også i tvivl om. Brugte SFJ at staffere rundt om vinduerne med en tynd streg. ?

Jeg vil mene at der også var staffering mellem vinduerne med 3 mm streg. Også 3 mm firkant for hver plade på vognsiderne under vinduerne. Når jeg har fundet billedet med et bedre udsnit af B 27 frem (igen igen - tager tid), giver stafferingen nok sig selv.

Pladerne i endegavlene. Var de røde eller sorte

Hvis ikke andet er nævnt er de brunrøde (dodenkop).


Endeperronplader. Røder eller sorte ?

Sorte, hvilket er anderledes end DSB's normale.


Det er jo så heldigt at man i dag kan få Dobenkopf som linoliemaling og dermed kan vi ramme den rigtige farve. (Det er i øvrigt en flot rød farve)

Husk i den forbindelse at dodenkop ikke blot er én nuance. Nogle varianter er pænere end andre og vælg en der sidder "i skabet" som man kan finde på at sige nutildags. Faktisk er både den nymalede skovvogn og KHB M 4 varianter over denne kulør - ellers kan I blot kratte i HHGB A 1, for der sidder også dodenkop-farve i døråbningerne, hvis man kigger godt efter.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Jernbanebøger

Banernes Biler

Banernes Biler. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak