Københavns 2. banegård

af Steffen Dresler @, onsdag 06. juni, 2012, 17:08 (2694 dage siden) @ Bendix Riis

God eftermiddag Bendix.

Ja, den 2. banegård med dets sattelitstationer er virkelig et studie værd.

De omtalte smalspor var, hvis jeg skal tolke DSB oversigtstegning udfærdiget pr. 1911 korrekt, for transport af de tunge akkumulatorer fra opladestationen (lysstationen) og hen til opstillingssporene.
Alt andet lige var de - også dengangng - store akkumulatorer tunge at bakse med, hvorfor en lille letløbende skinnevogn var at foretrække. Om vognen også i et snuptag kunne tage nogle kulkurve med frem for kakkelovnene i vognene ved jeg ikke. Der ligger jo også en kulgård.
[image]

Litra P var en STOR maskine og kunne som du også selv skriver, ikke vendes. Derfor måtte der køres mod Nørrebro, en "skarp vendign" mod Frederiksberg og så med tenderen bagest mod Københavns Banegård.
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen