Avatar

Privatbanevogne udlejet til DSB

af Morten Flindt Larsen, København K, tirsdag 12. februar, 2019, 16:49 (509 dage siden) @ Steffen Dresler

Hovedleverandører af af tyske stenkul til Danmark under Besættelsen var den forholdsvis politisk neutrale Hugo Stinnes jr. i Muehlheim, Ruhr, som havde en dansk svigerfar, direktør Albert Jensen, Københavns Kul- og Koks-Kompagni. De tysje Stinnes-selskaber herunder KKKK og dets underselskaber var ejet af amerikanske banker, og Hugo Stinnes var ikke Parteigenosse. Ligeledes fik vi stenkul fra Rheinisch-Westfaehlische Kohlen-Syndikat via dets datterselskab Københavns Brændsels-Kompagni og dettes underselskaber. Både KKKK og KBK oprettede desuden olieselskaber, KKKK-Olie og Oliekompagniet "Rhenania" (ORA), som leverede ikke mindst dieselolie produceret af kul, om end det var meget små mængder, som kun lige kunne holde redningskorps, færger etc. i gang. Mængderne blev bestemt af Berlin og reduceredes i takt med Tysklands krigslykke. KBK og ORA blev konfiskeret af den danske stat efter krigen, Stinnes-selskaberne naturligvis ikke.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DB Cargo
DB Cargo

Danske privatbaner

Læs historien om:
Køge - Ringsted Banen
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen