Avatar

Kajspor, men hvor?

af Morten Flindt Larsen, København K, 23/4 2019, 23:02 (1829 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dette billede er postet i en Aalborg-Facebookgruppe. Billedet angives at være fra Nørresundby, hvilket andre end jeg betvivler.

Fotografens beskrivelse:” "København" laster cement fra ØK's cementfabrik i Nørresundby. Det er skoleskibet, som forsvandt undervejs fra Buenos Aires til Adelaide på sin 10. togt”.

Min kommentar: Det er ikke Nørresundby. Jernbanesporene ser ud til at være smalspor og der har hverken været smalspor eller betonsøjle-konstruktioner på Nørresundby havn lige øst for Limfjordsbroen. Smalsporene lå længere mod øst.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Hej Thomas,

Kranen yderst th. er af en type, som jeg ikke mener fandtes i Danmark på KØBENHAVNs tid. Lysmasterne på kajen tv. ser heller ikke danske ud. Men billedet har jo på den anden side set tilstrækkeligt med fixpunkter til, at de, der hævder, at det er Nørresundby også nemt må kunne underbygge deres påstand fx ud fra mastetne og kranen, som må kunne findes på andre fotos. Så spørg dem. Det er dem, der har bevisbyrden og skal bevise, at det er (Ns), ikke jer andre, som skal bevise, at det ikke er. I øvrigt er billeder i så ussel en scannlngskvalitet efter min mening overhovedet ikke værd at spilde sin tid på at tyde.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne

Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak