Entreprenørlokomotiv?

af Bent Hansen, 13/12 2019, 15:24 (1595 dage siden) @ KimC

Svar 2. Lokdata.

# Ikke færdig.
O&K 6284/1913. 750 mm. 19,2 m². 12. atm. Nr. 10.
1913 Som ny til Jürgen Brandt, Rendsburg.
1914 Ukendt arbejde formentlig mergelkørsel ved Löwenstedtfeld.
1915 - 17 Mergelkørsel fra Dörpum Mergelleje for MV Bredstedt for Jürgen Brandt.
1917 Ukendt arbejde i Remagen for Jürgen Brandt.
1921 - 23 Anlæg af Innwerke for Bayeriche Aluminiums AG for Jürgen Brandt.
1925 Ukendt arbejde ved Neufeld for Jürgen Brandt.
1928 Mergelkørsel fra Dörpum Mergelleje for MV Bredstedt for Jürgen Brandt.
1930 - 33 Mergelkørsel fra Thyrstrup Mergelleje for Thyrstrup og Omegens Mergelselskab først for Østergård & Dalgas senere for Carl Nielsen.
1934 Anlæg af Storstrømsbroen ved Vordingborg for Carl Nielsen.
1936 – 40 Anlæg af jernbanebro ved Abkær på cementvejvejen Branderup - Marstrup.
1940 - 42 Overjords- og brunkulskørsel i Statens leje181 a, Ahler Brunkulsleje i Troldhede for Carl Nielsen.
1942 - 46 Overjords- og brunkulskørsel i leje181 c, Statens gamle Leje i Troldhede for Carl Nielsen.
1944 Søby Kullejer.
1950 Vejanlæg ved Langenæs i Århus for Carl Nielsen.
Bemærkninger
Hedefladen oprindeligt angivet til 22, m², men rettet til 19,2 m². Dette er tilsyneladende først sket i Danmark i 1930. HJ angiver hedefladen til 19,5 m². HJ angiver endvidere ejeren uden tidsangivlse til at være Østergård & Dalgas, Åbenrå. Löwenstedtfeld kan være MV Joldelund, der imidlertid ikke haves oplysninger om. Det kan dog også være MV Bredstedt, skønt der var nogle kilometer. MV Bredstedt angives i drift 1914 - 17, og det var også i gang senere i tyverne. Remagen ligger ved Rhinen syd for Bonn. Neufeld er ukendt. Lokalhistorisk Arkiv for Vojens-området B7133 angiver anlæg af cementvejen, En ukendt kilde angiver følgende arbejder uden detaljer 1941 Statens Gamle Leje i Troldhede og 1941 Ahler Brunkulsleje for Staten. HJ angiver 1944 Søby Kullejer, 1950 Vejanlæg ved Langenæs i Århus for Carl Nielsen. 1950 - 52 Troldhede Kullejer. Facts er, at Carl Nielsen og Carl Jensen kørte i både leje 181 a og 181 c for Staten. Hvornår lokomotivet var det ene eller det andet sted, vides ikke. CN angav selv for Ahler 1940 - 42 og Statens gamle Leje 1941 - 46. 1947 - 49 havde CN entreprise 182 på 174 000 m³ i Høgsvig. Carl Nielsen var formentlig ikke i Søby 1944 eller i Troldhede 1950 - 52 som angivet af HJ. Først med Statens Leje 181 f, Søby II fra 1947 kom Carl Nielsen til Søby.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak