Det er ikke bedre end dengang

af Steffen Dresler, 27/2 2020, 15:47 (1522 dage siden) @ re20000

Kære Peer Pedersen m. fl.

Jeg kan kun give dig fuldstændig ret m.h.t. B-vognsmateriellet (A-B-Bk-AB og BD). Kørte godt i sporet, ingen træk, tilstrækkelig og nem varme eller udluftning, altid rengjorte ved afgangsstationen, høflige medrejsende (hvor blev de egentligt af?) og kompetent personale. Nød mine ture, især hvor der var en gul markering over vinduerne, eller en hyggelig snak ved baren eller barbordene i Bk vognen.
Da B-vognene kunne indsættes i nogle Re-løb på Sydbanen var jeg og mine medrejsende igen heldige at kunne benytte disse vogne, LANGT bedre end Bg, ABg, da alene bogierne under B-vognsmateriellet var type Minden-Deutz. 3 meter stålbogierne under Bg materiellet løb ikke helt så frit og let og der var ofte mere støj fra bremseskoene end nødvendigt. Men det var også ældre moderniseret materiel. Det var en sorgens dag da de med ”vold” blev taget fra os og vi blev udstyrede med flere Bn- vogne og tilsidst (i min togtid) med noget DD materiel – ohh fy, ohh føj!
Til gengæld var Bn materiellet ikke ønskværdigt på Sydbanen (op til 1½ til 2 timers daglig transport hver vej), upersonligt, umagelige og LARMENDE, blev hurtigt utætte i vinduer og døre og jeg må nok indrømme, at jeg var med til at navngive Bn materiellet som ”Grisevogne”, da de kort skulle beskrives ved et Re-tog materielmøde (ERFA møder). Men da var etaten også på vej i sin ”deroute” af 10.000 forskellige årsager, som hverken de ansatte eller de rejsende kunne gøre noget ved.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Folk sammenlignede jo ofte B-vognsmateriellet med DB internationale vogne Bpmz m.fl. (ka´ ik´ lige huske hvad de alle hed dengang), der løb i DK. Men de var jo byggede anderledes, havde totalt andre bogier, normalt AC og skivebremser på bogierne. Altså slet ikke sammenlignelige!

NB, NB: Nej, nej, nej, B-vognsmateriellet ved veteranklubberne når ikke B-vognsmateriellet dengang i drift til over skinnehøjde overhovedet! Beskidte og ikke velholdte som dengang i drift. Men det er jo IKKE veteranklubbernes skyld, der mangler jo personel til dette, en holdningsændring og KONTROL. Og så er det jo ikke noget "man" beskæftiger sig med, kogende vand eller være med kørende på den ene eller anden måde er bedre end rengøring!! DER kunne danske veteranklubberne lære meget af flere udenlandske veteranklubber, hvoraf flere er inddelt i grupper/kolonner/afdelinger. Et godt eksempel er ZLSM i Holland og flere i UK. Men det er jo en ganske anden diskussion.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak