Avatar

Hvad er dette??

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/3 2020, 05:52 (1499 dage siden) @ Søren Johannessen

Jeg har ikke påstået at den skulle ringe konstant, så længe der er stillet togvej. Ka' sagtens ha' været indrettet til kun at ringe få sekunder før og efter togets kørsel til perron.
Der fandtes (findes?) så vidt jeg husker, en tilsvarende uortodoks ovk-klokke i Fa, ved perronovergangen (til personalebygningen) over havnesporet/spor 1., der advarer om indstillet togvej, som supplement til traktorvejssignaler.

Mvh
Søren

Hej Søren,

Klokken kan have været koblet til bloksystemet mellem fungerkioskerne på perronerne og kommandoposten, så den klemtede kortvarigt som advisering om forestående togafgang til dragerne på rejsegodsperronerne, der jo ikke kunne se lysafgangssignalet på hovedperronerne. Det har ikke været en advarsel om færdsel i sporet, for der var elevatorer i begge ender af rejsegodsperronerne netop for at undgå færdsel i sporene. Dette er kun et gæt, såfremt det er en klokke og ikke en højttaler af tidlig type eller en luftværnsirene Jeg mener at have set fotos af lignende "tingester" ved S-bane-perronerne i Klampenborg (muligvis i Thomassens Kystbanebog, som jeg ikke lige har ved hånden).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV. Pris 290 kr.

Læs mere
Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak