DEN SIDSTE DAG – for 53 år siden.

af Flemming, 2/4 2020, 21:41 (1485 dage siden) @ Remisekat

Hej Bo

Tak for din tilbagemelding på mit indlæg.

Oprangeringen af det sidste skinnebustog fra Horsens mod Odder var (efter min hukommelse) HOJ SM 411, HBS Sp 221, HOJ Sp 422 samt HOJ SM 410. Du har helt ret i, at Gregersen var motorfører i skinnebussen fra Horsens til Odder. Christoffersen var togfører og havde en umulig opgave. På den ene side, ville deltagerne gerne have klippet billet, så man kunne dokumentere, at man havde været med toget den allersidste dag, men mængden af rejsende i skinnebussen, gjorde det temmelig umuligt.

Åge Skov Madsen havde til opgave at betjene den bageste skinnebusmotorvogn, men inden afgang fra Horsens med det allersidste tog kl. 20.10 (eller deromkring) opstod der bekymring, da det allersidste godstog endnu ikke var ankommet til Horsens. Godstoget blev fremført af Åge Skov Madsen, og jeg havde sidst set godstoget på Haldrup station på vej mod Horsens ved 18-tiden.

Det forlød på perronen i Horsens, at godstoget var afmeldt til Horsens station for længe siden og således befandt sig et sted på strækningen mellem Haldrup og Horsens. Få minutter i kl. 20 indrangeredes godstoget pludselig i sporet ved siden af perronsporet, og togstammen blev hastigt rangeret over foran Juelsmindebanens tidligere remise. Åge Skov Madsen havde travlt, da han jo skulle jo betjene den bageste skinnebus, og vi tilskrev godstogets sene ankomst, at det enten havde været vanskeligt at få taget ordentligt afsked med personalet i Haldrup, eller at toget var fremført meget langsomt på den sidste delstrækning for at togpersonalet kunne nyde det allersidste godstogs færd langs fjorden.

Horsens-Odder Jernbane havde på grund af sin linieføring gennem byen en stor og positiv opmærksomhed fra borgerne i Horsens. Mange borgere, der handlede i det centrale Horsens, tog Odderbanen til hjemmet ved Sundet eller i Husodde. Det er formentlig også årsagen til den enormt store skare mennesker i Horsens, der ønskede at hylde banen på den sidste dag.

Der var i øvrigt mange borgere og politikere, der kæmpede banens sag de seneste år, men sporets tilstand blev den direkte anledning til, at kommunerne valgte at indstille driften pr. 31. marts 1967. Skinnerne var spinkle 22 kg/m skinner fra 1904, og de store mergeltransporter fra lejerne i Søvind havde slidt hårdt på sporet til Horsens. Da persontrafikken var beskeden, godstrafikken faldende og betydelige problemer med sporet i Strandskoven på grund af plastisk ler kombineret med en vanskelig linieføring i Horsens By, blev visionerne om banens fortsatte drift slukket.

NB: Ser frem til, at du får digitaliseret dine billeder fra denne aften.

Venlig hilsen

Flemming Høj Petersen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak