Avatar

DSB litra BDz

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/10 2020, 16:37 (1298 dage siden) @ Flemming Jakielski

I databasen står der om DSB BD 013: "Omlitreret 1987 til BDz".
Nu har redaktionen modtaget nedenstående billede, der angiveligt viser vognen med litra BD i 1992.
Hvorfor blev BD 013 omlitreret til BDz og var det kun en skrivebordsomlitrering?

Underlitra "z" på nyere personvogne betød på dette tidspunkt at vognen var udstyret med en statisk ladeensretter. Kendes kun i få tilfælde. F.eks i Bns-z 537, der blev brugt som styrevogn i reservelyntog for MA tog.

Flemming J

Fra 1990 havde man IC3-materiel at gøre godt med, så mon ikke at z-materiellet da stille og roligt er blevet normaliseret ved en fjernelse af z'et fra påskrifterne. Vognene har givetvis båret et synligt z, så de var genkendelige for personalet udenfor skrivebordskravlegårdene.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • DSB litra BDz - Tommy Nilsson, 5/10 2020, 10:35 [*]
    • DSB litra BDz - Flemming Jakielski, 5/10 2020, 10:55
      • DSB litra BDz - Morten Flindt Larsen, 5/10 2020, 16:37

Jernbanebøger

Postautomobilet Gennem 100 År

Postautomobilet Gennem 100 År. Pris 360 kr.

Læs mere
Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak