Elektrofører/lokomotivfører

af Peer Pedersen, fredag 09. oktober, 2020, 06:36 (20 dage siden) @ Futfar

Begrebet Elektrofører er en stilling der blev oprettet for at hjælpe fyrbødere og senere Togbetjente der kom i klemme i Tjenestemands systemet ved manglende mulighed for udnævnelse til lokomotivfører og eller togfører. Da stillingen som Togfører på S. banen blev afskaffet og en mands betjeningen indført stod mange togbetjente reelt uden mulighed for forfremmelse til togfører.
Elektroførerne blev aflønnet som lokomotivførere med basisuddannelse.
S. togs personalet har i min tid hørt til og blev tjenestefordelt på Københavns godsbanegårds maskindepot.
Selve tjenestefordelingen i det daglige blev foretaget af en lokal depot leder og lokale lokomotivmestre.
Jeg kørte på S. banen fra 1968 til 1971.
Med den øgede udvidelse af S. banen blev behovet for S. tog førere så stort at ny udnævnte lokomotivmedhjælpere fra hele landet blev tvangsforflyttet til Godsbanegårdens maskindepot med henblik på at køre S.tog. Lokomotivmedhjælper blev man efter 2 år som Lokomotivmedhjælper aspirant på prøve.
I dag er DSB S. tog en selvstændig virksomhed hvor ansatte lokomotivførere er ansat og de kan derfor ikke som tidligere søge om forflyttelse til anden tjeneste uden for DSB S. tog.
Hilsen Peer


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
DB Cargo
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen