Løkken havnebane
Der er på Det Kongelige Biblioteks hjemmeside dukket et par luftfotos op af sporforbindelsen fra Løkken station og til Løkken Mole:
Angiveligt 1928-1933. Klik på billedet for højere opløsning. Kilde: http://www5.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object732999
Angiveligt 1928-1933. Klik på billedet for højere opløsning. Kilde: http://www5.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object732997
Kigger man på billederne i højere opløsning, kan baneforløbet tydeligt ses.
Billederne gjorde, at jeg vendte tilbage til de oplysninger, som jeg tidligere havde samlet sammen om havnebanen i Løkken:
https://thomas-boberg-nielsen.s3.eu-central-1.amazonaws.com/Jernbane/Havnebaner/2020082...
Der har altid været et eller andet ved havnebanen i Løkken, som jeg ikke kunne få til at passe. Men efter at have gennemgået materialet endnu engang er jeg kommet frem til følgende hypotese:
Der har været to havnebaner i den sydlige del af Løkken. Den ene eksisterede i forbindelse med bygningen af Løkken Mole ca. 1926-1933. Den anden eksisterede i forbindelse med tyskernes bunkersbyggeri ca. 1943-1944. Begge baner bestod af en normalsporet jernbane fra Løkken station og ned til ca. midtvejs mellem station og strand. Midtvejs fandtes et omladeområde, hvor godset blev omladet fra normalspor til industrispor. I tidsrummet mellem de to havnebaner ca. 1933-1943 fandtes ingen spor (hverken normalspor eller industrispor) mellem station og strand (jf. Peter Andersens avisklip fra 19. juli 1933).
Man er mere end velkommen til at skyde hypotesen ned - lige som nye oplysninger er velkomne.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen