Avatar

Bredstedt - Niebüll - Vedsted/Hviding - åbningsdato(er)

af T. Rithmester @, Struer, 5/2 2021, 12:37 (1112 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af T. Rithmester, 5/2 2021, 13:09

Jeg leder efter svar på nedenstående spørgsmål. Jeg har rodet lidt rundt på nettet for at finde svaret og kan ikke finde nogen troværdig information, idet det ser ud til, at "man skriver af efter hinanden" og uden kildehenvisninger.

Er strækningen Bredstedt-Hviding åbnet i ét hug 15. november 1887? Eller er den åbnet ad to omgange med Bredstedt-Niebüll den 15. november 1887 og Niebüll-Hviding på en anden dato?


Om det er afskrivning ved jeg ikke, men i bogen "Eine Fotochronik der Baugechichte Die Marschbahn von Altona nach Westerland" af Hans Bock, er angivet at strækningen Bredstedt-Hviding åbnede i ét hug, 15. november 1887.
Men i bogen er gengivet en køreplan fra 7. oktober 1887 som dækker strækningen Elmshorn-Hviding, så vil tro at datoen burde "holde vand".
EDIT: Og det så kun overskriftmæssigt den gør det, rent standsningsstedsmæssigt dækker den kun Elmshorn - Bredtstedt.
Men forlængelsen til Hviding/Ribe er nævnt på køreplanen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965

Dette hæfte på 60 sider om Hirtshalsbanen udkom i 1965 på Signalpostens forlag som en hyldest til banens 40 års jubilæum. Det er skrevet af A. Gregersen og med i redaktionskomiteen var endvidere Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Contec T51

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak