Bredstedt - Niebüll - Vedsted/Hviding - åbningsdato(er)

af Svend, Storkøbenhavn, 5/2 2021, 13:32 (1122 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Svend, 5/2 2021, 14:28

JEller er den åbnet ad to omgange med Bredstedt-Niebüll den 15. november 1887 og Niebüll-Hviding på en anden dato?

Niebüll? Det ville da have været mere naturligt at fortsætte ibrugtagningen helt til Tondern.
Men Bredtstedt var blot en mellemstation på Marskbanen, der gik (går) fra Elmshorn til Hviding over Glückstadt (1845) - (Itzehoe1857) - Friedrichstadt (1886) - Husum (1887) - Bredtstedt (1887) - Tønder (1887).
Banen er åbnet i etaper startede i 1845, endelig færdig 1887.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere
Indsend billederAR AR1015

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak