Næstved - Slagelse set fra luften - del 9 (slut)

af Tovli ⌂, Ballerup, 17/4 2021, 22:14 (1105 dage siden)

Det Kongelige Bibliotek har stillet mange luftfotos til rådighed via internettet. På strækningen fra Næstved til Slagelse er der mere end 150 stk. En del af disse vil blive præsenteret på disse sider. De originale billeder er blevet behandlet inden de bliver gengivet her, men under hvert billede er billedets navn i DKB’s database. De angivne årstal som der er angivet ved fotografierne skal betragtes med en vis skepsis, da der er en del fejl i databasen.
Bemærk at banens officielle km-tal udgår fra Slagelse, overkørsels numrene starter fra Næstved, men husenes numre starter i Slagelse. I Arkivet for Jernbaner findes flere billeder og tegninger fra banen.

[image]Overkørslerne er markeret med røde numre og banehusene med blå numre. Baggrundskortet er det første udgivne lave målebordsblad fra starten af 1900-tallet.

[image]Vi fortsætter nordpå med dette efterkrigs billede. Dateringen er ret usikker. Forrest ses ovk. 119, efterfulgt af ovk. 120 og lige før kurven set broen over hovedvej 1.
Originalens navn: sylvest_nks_05401_1

[image]Så er vi kommet ind i højrekurven på vej ind til Slagelse. Overkørslen har nummer 121. Bebyggelsens manglende tæthed og stil tyder på at billedet er op lige efter krigen.
Originalens navn: sylvest_nks_01566

[image]I 1958 var Odense Luftfoto forbi ovk 123, som er den sidste inden Slagelse. Billedet er taget mod Dalmose og i skygge af træerne står I-signalet for Slagelse. Platformen for lokoførerens udstigning ses tydeligt.
Originalens navn: OD02557_p_007

[image]Ovk 123 set ind mod Slagelse. Også her skal man se godt efter for at få øje på I-signalet lige til højre for det hvide hus ved overkørslen. Billedet er optaget i 1958.
Originalens navn: OD02556_p_006

[image]Turen er nu nået til vejs ende. Slagelse fotograferet i 1935 set mod øst.
Originalens navn: AE_00653

--
Michael Karpova Christiansen
Arkivet for Jernbaner


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak