Sporvogne og Metro i Lille [F] 1995 (7 fotos)

af Niels Munch, 21/3 2022, 14:24 (770 dage siden)

God eftermiddag i Forum,

Som vist afsløret i en tidligere tråd afholdt den internationale kollektiv-transport sammenslutning UITP sin 51. World Congress and Exhibition i Paris en uge i juni 1995, hvor vi var nogle danske banefolk, der også deltog.
[image]

Modsat den 48. kongres i Budapest 1989 var man ikke i Paris specielt bekymret over vores ve & vel; alligevel var der en af dagene arrangeret studietur ud af hovedstaden til Lille. Rejsen foregik med en af franskmændenes stoltheder, nemlig TGV-toget fra Gare du Nord, der tilbagelagde de ca. 250 km på en god times tid:

[image]Gare Lille Flandres, TGV ank. fra Paris, 06.1995 (nm). Forbindelsen var etableret i 1993.

Men besøget i Lille angik en anden af de franske stoltheder, nemlig byens Metro VAL (Véhicule Automatique Léger) åbnet 1983 som Eurpoas første førerløse metrosystem, oven i købet en "gummimetro". Besøget omfattede både køretur, besøg på driftscentral og i værkstedet, hvor det endelig lykkedes - nogenlunde fri af 'kødranden' - at fotografere lidt:

[image]VAL enhed "P49" på metroens værksted i Lille, 06.1995 (nm).

Vognene har enkeltaksler, og både køre- og styrehjul ses her.

[image]VAL enhederne "H54" og "H11", begge af typerne VAL 206 fra Matra, flankerer en prototype VAL 208 fra Siemens SGP, 06.1995 (nm).

Prototypen var dengang så ny, at billeder ikke måtte offentliggøres, så jeg forsøgte mig med ét til:

[image]VAL 208 prototypen godt skjult i en lift, 06.1995 (nm). VAL 208 kom i seriemæssig drift her i 1999.

Driften af VAL-systemet i Lille blev forestået af byens kollektive transportselskab TRANSPOLE, der tillige forestod byens metersporede sporvej, hvis værksted vi også besøgte:

[image]Sporvogn nr. 21 på værkstedet i Lille; jeg undskylder for TRANSPOLEs pæl i forgrunden, 06.1995 (nm).

[image]TRANSPOLE sporvogn nr. 22 i værkstedet, 06.1995 (nm).

De metersporede sporvognene af typen Breda VLC er dobbeltrettede, delvis lavtgulvsvogne, leveret i 1994 af italienske Breda Costruzioni Ferroviarie.

Pariserbonus
UITP havde også tilrettelagt arrangementer for de delegeredes ledsagere. Og selv om RATPs kvindelige direktør var en nydelig dame, valgte jeg i stedet for et besøg på et af hendes busdepoter at ledsage min ledsager til et modeshow øverst i Les Galeries Lafayette Haussmann (tror jeg nok, det hed):

[image]Sorry, jeg fik hverken nummer eller navn på dem. Paris 06.1995 (nm).

Således fik jeg langt om længe afrapporteret denne studietur, der rummede så meget forskelligt, og det har forhåbentlig ikke kedet jer voldsomt. Og skulle nysgerrigheden plage videre, kan jeg jo altid henvise til "de indbyggede links" samt internettet i øvrigt ;-) .


Bedste hilsener
Niels


Flere sporvogne i udlandet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder

Jernbanebøger

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U. Pris 460 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak